Marie Lys

sopraan

Als eerste prijswinnaar van de Competition for Baroque Opera Cesti 2018 en van het Concours International de Belcanto Vincenzo Bellini 2017, en winnares van de publieksprijzen op het Concours de chant de Toulouse 2019 en op de London Händel Singing Competition 2016, heeft Marie Lys samengewerkt met dirigenten als Ottavio Dantone, Christophe Rousset, Emmanuelle Haïm, Fabio Biondi, Diego Fasolis, Dmitry Sinkovsky, Gianluca Capuano, Maxim Emelyanychev, Alessandro de Marchi, Michel Corboz en Laurence Cummings.

Ze trad onder andere op in Wigmore Hall, Buckingham Palace en Kings Place (Londen), Auditorio Nacional de Música (Madrid), Sociedad Filarmónica (Bilbao), Centro Cultural de Belém (Lissabon), Casa da Música (Porto), Tokyo International Forum en Yomiuri Otemachi Hall (Tokyo). Ze zong met orkesten als Europa Galante, Les Talens Lyriques, Sinfonia Varsovia, The English Concert, het Orchestre de Chambre de Lausanne, de Cameristi della Scala en Les Musiciens du Prince-Monaco.  Onlangs viel Marie in voor Cecilia Bartoli in de titelrol van Händels Alcina in het Maggio Musicale Fiorentino.

Op het operatoneel vertolkte ze de rollen van Adelaide (Lotario) in het Konzert Theater Bern en Göttingen International Händel Festival, Dorinda (Orlando) in het Festival Castell de Peralada, Dalinda (Ariodante) in het London Händel Festival, Galatea (Acis en Galatea) in de Opéra de Massy, Lisa (La Sonnambula), Adele (Die Fledermaus) en L'Amour (Orphée et Eurydice) bij de Opéra de Lausanne, Cleopatra (Giulio Cesare in Egitto) bij de Bury Court Opera, Servilia (La Clemenza di Tito), Yniold (Pelléas et Mélisande) en Clorinda (La Cenerentola) bij het Grand Théâtre de Genève.

In 2015 won ze de Eerste Prijs op het Göttinger Reihe Historischer Musik Concours met het Abchordis Ensemble, dat ze in 2011 mede oprichtte. Hun twee opnames, "Stabat Mater" en "Dies Irae", werden uitgegeven door Sony DHM.

Na een Bachelor in Muziek aan de Haute École de Musique de Lausanne met een prijs voor het beste recital, studeerde Marie aan het Royal College of Music in Londen waar ze in 2014 afstudeerde met First Class Honours, voordat ze naar hun International Opera School ging en in 2016 afstudeerde met een Artist Diploma in Opera.

Ze won twee keer het Concours de chant du Pour-cent culturel Migros, en ze kreeg steun van de Leenaards, Irène Dénéréaz, Colette Mosetti en Friedl Wald Foundations, en van zowel de Drake Calleja als de Josephine Baker Trusts. Ze is een Samling Artist.

Voor Naïve heeft Marie Vivaldi's lang verloren gegane opera Argippo opgenomen onder leiding van Fabio Biondi met Europa Galante (uitgegeven in november 2020, gevolgd door een tournee door Europa). Weer met Maestro Biondi vertolkt ze Bellezza in Händels Trionfo del Tempo e del Disinganno in Granada en de titelrol in Donizetti's opera buffa Betly voor het Chopin and His Europe Festival in Warschau.

Met haar ensemble Abchordis presenteert ze ook een nieuw programma van onuitgegeven barokopera-aria's waarvan een opname, "Amate Stelle", in januari 2023 verschenen bij Glossa.