In ‘Pool of Sound’ dompelt Nemø ensemble je onder in splinternieuw werk van Elena Rykova, Pak Yan Lau en Joel Cahen. En dat ‘onderdompelen’ mag je letterlijk nemen, want het concert vindt plaats in het iconische zwembad Van Eyck.
Bram Van Haelter
“Het is eigenlijk al lang een droom van mij”, vertelt Wim Pelgrims van Nemø ensemble, terwijl hij glimlacht bij de herinnering, “om ooit eens iets in een zwembad te doen.” Hij heeft het niet over baantjes trekken, maar over muziek maken – tussen het drijven en dobberen door. Het resultaat is ‘Pool of Sound’, een voorstelling waarin muziek, water en verbeelding samensmelten tot een totaalervaring in ‘de Van Eyck’.
Pelgrims weet nog goed waar het zaadje werd geplant: “Ik voel me supergoed in een bad. In water voel ik me veilig, en geluid klinkt er anders. Intiemer. Onder water hoor je klanken alsof ze van binnenuit komen, als een soort ‘inner voice’. Je oriëntatie verdwijnt. Dat vond ik zo bijzonder dat ik dacht: wat kan ik met muziek doen in zo’n omgeving?”
De rest van het ensemble hoefde niet veel overtuiging. “Met Nemø willen we muziek uit de klassieke concertcontext halen”, vult Esther Coorevits aan. “Hoe trek je ook mensen aan die niet vertrouwd zijn met hedendaagse muziek? Door hun zintuigen op een andere manier te prikkelen.”
Drie werelden
Voor ‘Pool of Sound’ haalde Nemø drie componisten aan boord: Elena Rykova, Pak Yan Lau en Joel Cahen. Allemaal schreven ze nieuw werk, speciaal voor deze gelegenheid en op maat van de unieke locatie.
Elena Rykova opent de avond in haar typerende fantasierijke muziektheaterstijl. “Ze betrekt het hele zwembad in haar performance”, zegt Pelgrims. “Vanaf het moment dat je binnenkomt, word je meegenomen in haar feeërieën. Zelfs het omkleden in de kleedhokjes maakt deel uit van de ervaring.” Pak Yan Lau voert je daarna naar een dromerige onderwaterutopie. “Ze werkt met twee ‘lagen’: muziek boven water en een soundscape eronder. Je kan dus letterlijk van de ene wereld in de andere duiken.” Tot slot haalt Joel Cahen je terug naar de realiteit, zij het op poëtische wijze. In zijn muziek verwerkt hij geluiden van geluidsvervuiling in de oceanen. Een wake-up call onder water.
Het publiek wordt niet zomaar in het diepe gegooid. “Er is een narratief. Geen verhaal met een begin en einde, maar wel een soort flow. Die begint in de inkomhal, waarna je een soort klankontdekkingstocht naar de kleedhokjes volgt en uiteindelijk het water in stapt.” Of je nu baantjes trekt of rustig aan de kant blijft zitten: alles mag.
Zeemeermin
Behalve muziek is er ook oog voor beeld. Tijdens Rykova’s deel dragen de muzikanten kostuums en spelen ze personages: van een ‘forgotten swimmer’ tot een zeemeermin op een SUP-board. Lichtkunstenaar Ofer Smilansky ontwierp een speciaal lichtplan dat inspeelt op de avondsetting van het zwembad.
Nemø ensemble staat bekend om zijn immersieve ervaringen op onconventionele concertlocaties, van badkamers tot stadsparken. Maar ‘Pool of Sound’ is misschien wel hun meest extreme uitstap tot nu toe. “We werken oplossingsgericht”, stelt het duo in koor. “In zo’n project zien we problemen niet als obstakels, maar als uitdagingen die we gewillig aangaan. Natuurlijk vragen we ons soms af waar we in hemelsnaam aan begonnen zijn, maar dat hoort erbij. Dat maakt het spannend.”
Die uitdagingen zijn nochtans niet min, want logistiek komt er heel wat bij de onderneming kijken. Niet alle instrumenten zijn bijvoorbeeld even goed bestand tegen die plotse aanpassingen in temperatuur en vochtigheidsgraad. In plaats van traditionele strijkinstrumenten gebruikt het ensemble dan ook instrumenten van Atelier Duerinck, die zijn vervaardigd uit vlasvezel en epoxy. De klank is zogoed als gelijk aan die van houten strijkers, maar in deze uitvoering zijn ze beter bestand tegen de omstandigheden.
Het verbindende aspect is in ‘Pool of Sound’ minstens zo belangrijk als het muzikale. “Al die mensen in een zwembad, allemaal in badkleding – dat maakt je kwetsbaar”, zegt Coorevits. “Maar het zorgt ook voor verbondenheid. Vanaf het eerste stapje in het zwembad tot de laatste noot willen we dat mensen alles vergeten: hun to-dolijst, hun telefoon, hun dagelijkse beslommeringen Je beleeft het samen, zonder afleiding: allemaal écht in het moment.