Julien Libeer

Jorre Janssens

Julien Libeer, geboren in 1987 in de buurt van Brussel, België, zijn vroegste muzikale herinnering was de beroemde documentaire over de opname van 'West Side Story' door Leonard Bernstein. De piano, die hij op zesjarige leeftijd ter hand nam, werd al snel de trouwe metgezel om uitdrukking te geven aan een liefde voor muziek die evenzeer gedijt bij opera, orkest en kamermuziek als bij het pianorepertoire.

Vijf beslissende jaren lang was de Frans-Poolse pedagoog Jean Fassina de geduldige, veeleisende, wijze leraar die elke aankomende musicus zou moeten kunnen ontmoeten. Deze ervaring werd gevolgd door de even intense samenwerking met Maria João Pires aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, wiens advies en steun Juliens opvattingen de afgelopen jaren sterk hebben beïnvloed.

Julien heeft opgetreden in de Barbican Hall (Londen), Auditorio Nacional (Madrid), Palau de la Musica (Barcelona), Elbphilharmonie (Hamburg), en is een regelmatige gast in het Palais des Beaux-Arts (Brussel) en Concertgebouw Amsterdam. Andere tournees brachten hem naar Japan (Tokyo, Sumida Tryphony Hall), Libanon (Beirut Chants festival), Turkije (Ankara Music Festival) en de VS (Miami International Piano Festival). Hij is artist in residence bij Flagey.
 
Hij trad op met de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Brussels Philharmonic, Belgisch Nationaal Orkest, Antwerp Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia en New Japan Philharmonic; onder dirigenten als Trevor Pinnock, Jun Märkl, Michel Tabachnik, Augustin Dumay, Hervé Niquet, Joshua Weilerstein en Enrique Mazzola. Zijn toewijding aan het werk van Dinu Lipatti heeft geresulteerd in warme samenwerkingen met onder andere het Bucarest Radio Orchestra.

Als volleerd kamermusicus werkt hij regelmatig samen met Augustin Dumay, Camille Thomas, Frank Braley, Maria João Pires en Lorenzo Gatto, met wie hij gedurende meerdere seizoenen de complete Beethoven vioolsonates heeft uitgevoerd (op locaties als Wigmore Hall, Louvre en het Concertgebouw Amsterdam).

Hoogtepunten van de afgelopen seizoenen waren uitnodigingen van Het Concertgebouw (Amsterdam), Wigmore Hall, Flagey (Brussel) en de Steinway International Concert Series (Cardiff). Hij was te gast op het Enescu Festival, het Beirut Chants Festival, het Miami International Piano Festival en gaf kamermuziekconcerten in De Doelen (Rotterdam), het Palais des Beaux-Arts (Charleroi) en het Théâtre des Abesses (Parijs).

Andere recente hoogtepunten zijn de voltooiing van de opname van Beethovens vioolsonates met Lorenzo Gatto (Alpha Classics), die de Diapason d'or de l'Année 2016 won; zijn debuutconcertalbum met Lipatti's 'Concertino voor piano en orkest 'en Mozarts 'Pianoconcert nr. 27 in Bes-groot, KV 595' (Les Métamorphoses Orchestra en dirigent Raphaël Feye, op Evil Penguin Records). Daarnaast ontving hij in 2017 een Echo Klassik Award voor zijn album met celliste Camille Thomas. Julien heeft vervolgens getekend bij Harmonia Mundi International, waar hij in 2020 een avontuurlijke Bach-Bartók uitbrengt, in 2022 gevolgd door 'A Well-tempered Conversation', een conceptuele kijk op Bachs iconische 'Das Wohltemperierte Klavier'.

Julien Libeer studeerde bij Daniel Blumenthal (Koninklijk Conservatorium Brussel), Jean Fassina (Parijs) en Maria João Pires, en is geassocieerd artiest van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar hij zich ook specialiseerde in kamermuziek met de leden van het Artemis Kwartet. Verder heeft hij advies gekregen van Dmitry Bashkirov, Alfred Brendel, Nelson Delle Vigne-Fabbri, Jura Margulis en Gerhard Schulz (Alban Berg Quartet).

Naast het geven van concerten is Julien gedreven om projecten te initiëren of eraan mee te werken die geworteld zijn in het idee dat muziek, ver voorbij de esthetische waarde, een kracht van verandering kan zijn voor iedereen die bereid is te luisteren. Onder deze projecten was Julien de gastheer van een Belgische tv-serie die een pleidooi hield voor het vertellen van muzikale verhalen. Verder is hij gastheer van de concertreeks Salon Libeer in het Brugse Concertgebouw, waarin hij samenwerkt met een collega-musicus en een spreker (bv. filosoof, historicus, auteur), en van de lezingenreeks Dead or Alive, een filosofische verkenning van de verschuivingen in het klassieke muziekmaken (in samenwerking met LUCA School of Arts en de Katholieke Universiteit Leuven.

Als artistiek directeur van het project Singing Molenbeek begeleidt hij koorrepetities op hoog niveau in de lagere scholen van een Brusselse buitenwijk die beroemd is om allerlei verkeerde redenen. Julien hoopt dat de kennismaking van deze kinderen met muziek, met al haar eisen en beloningen, hen zal helpen persoonlijk en sociaal te groeien.

website