Ons nieuwe magazine is uit!

Lees het voorwoord en ontdek waarom het septembernummer van ons magazine op jong talent focust. Ontvang je Bijloke Magazine graag in de bus? Schrijf je hier in.

Een nieuw seizoen, een nieuw geluid

Je hebt het misschien gemerkt: met de komst van seizoen 23 | 24 lanceerden we een nieuwe huisstijl. Seizoensbrochure, affiches en binnenkort website: ze krijgen frisse kleuren, hier en daar een cirkel als accent, en een nieuw lettertype waar je de muziek bijna in kan horen. Die grafische uitstraling luidt tegelijk een nieuwe boodschap in.

Sinds de opening in 2020 hebben we ons vernieuwde gebouw op de kaart gezet als de oudste concertzaal ter wereld - wie dat kan zeggen, zou wel gek zijn om daar níét mee uit te pakken. Maar onder de radar broeide de voorbije jaren veel meer in ons mooie Muziekcentrum. Nu is de tijd rijp om net dát in de schijnwerpers te gaan zetten. 

Verbinding, verwondering, klasse, eigenzinnigheid, openheid: het zijn maar enkele van de kernwaarden die zeggen waarom we doen wat we doen, waarom we elke morgen blij zijn om naar ons ‘werk’ te komen. We delen ze graag met jou en ze verdienen dat plekje op de cover van onze seizoensbrochure.

Tegelijk drijven ze ons om onze organisatie te blijven vernieuwen, kritisch te bevragen en denkwerk in gang te zetten. Talent, experiment, onderzoek, ontwikkeling: het heeft altijd al in ons DNA gezeten, maar de laatste jaren zijn we er nóg meer op gaan inzetten. Typisch daarvoor is dat het vooral achter de schermen gebeurt.

Dat is prima: we hoeven jou, ons publiek, niet om de oren te slaan met elke stap in het proces naar een muziekcentrum van de 21ste eeuw. Toch merken we dat die voortdurende zoektocht om de vinger aan de pols van de maatschappij te houden, langzaamaan en af en toe doorsijpelt naar het publiek. Kan het anders, als je ervan doordrongen bent?

Dus kwamen we tot de ontdekking dat dit magazine - zonder dat we het zelf op voorhand zo beslisten - inzoomt op jong talent. Ons nieuwe Bijloke Jazzcafé (op zondagavond om 19:30 uur) geeft jonge Belgische bands een open doekje (blz. 4-5). I SOLISTI, nog zo’n organisatie die zich als vanzelf meer en meer toelegde op talentontwikkeling, blijkt dit seizoen liefst zes keer in ons Muziekcentrum te passeren. Kan geen toeval zijn dat het Composers Lab die reeks aftrapt: jonge componisten gaan daarbij in dialoog met fotografen van de KASK-opleiding.

Maar het grootste duwtje in de rug om relevante maatschappelijke thema’s op de agenda te zetten, krijgen we wellicht van onze Gangmakers (blz. 6-9). Voor dat nieuwe en ambitieuze project gaan we in constante dialoog met drie jonge denkers en makers. De belangrijkste wisselwerking tussen Gangmakers en ons team zal achter de schermen verlopen. Toch stellen we hen, bij het begin van dit veelbelovende nieuwe seizoen, heel graag aan je voor. Want we zijn er vast van overtuigd dat hun werk op een of andere manier zichtbaar zal worden. 

Of het nu een debatavond, een voorstelling, een publicatie, een expo of wat dan ook wordt: dat kunnen we nu nog niet zeggen. We kunnen, willen en nee, mógen er ons zelfs niet op vastpinnen. Dat is namelijk inherent aan experiment en onderzoek – en misschien wel het mooiste bewijs dat we dat alle kansen geven. Wordt vervolgd!

Het Bijloke-team