Jan Michiels

Sinds zijn laureaatschap in de Koningin Elisabethwedstrijd 1991 is Jan Michiels bekend voor zijn zeer persoonlijke en veelgelaagde omgang met het pianorepertoire, door oud en nieuw in telkens wijzigende perspectieven te combineren. Talrijke opnames getuigen hierover (om er enkele te noemen: ‘Lost in Venice with Prometheus’, en ‘The War of the Romantics’, ‘Slavic Soul’, allen uitgegeven door Fuga Libera). Deze opnames bevatten muziek van Bach tot vandaag, gezien vanuit het standpunt van een uitvoerder die zijn programma’s vorm geeft vanuit een voortdurende dialoog met levende muziekgeschiedenis. Jan Michiels werkte inderdaad intens samen met componisten zoals o.a. G.Kurtág, H.Holliger, H.Lachenmann, K.Goeyvaerts, R.Groslot, K.Huber en K.Defoort. Eén van zijn voornaamste inspiratiebronnen is Luigi Nono, die in het centrum stond van zijn Doctoraat in de Kunsten ‘Teatro dell’Ascolto’ (2011).

Hij is regelmatig te horen in prestigieuze concertzalen in Europa en Azië. Los van de ‘rituele recitals’ heeft hij diverse complete cycli gerealiseerd : de Sonates van Beethoven, alle werken van de Tweede Weense School, alles van Bartók, Debussy en Brahms (van deze laatste ook alle kamermuziek met piano). Hij concerteerde met vele solisten en ensembles – met Inge Spinette vormt hij het pianoduo YinYang.

Hij werkte met dirigenten als Peter Eötvös, Philippe Herreweghe, Robert Groslot, Jun Märkl, Ivan Meylemans, Yannick Nézet-Séguin, Kazushi Ono, Jamie Phillips met orkesten als o.a. Brussels Philharmonic, Nationaal Orkest van België, Antwerp Symphony Orchestra, WDR Sinfonieorchester Köln, Berliner Symphoniker, Orchestre Symphonique de la Monnaie, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Ensemble Modern, Prometheus Ensemble, Champ d’Action, Tampere Symphony Orchestra, Solisti del Vento, Ensemble Recherche, Symfonieorkest Vlaanderen, Orchestre Philharmonique de Liège, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Daarnaast heeft hij ook samengewerkt met choreografen als A.T De Keersmaeker, Sen Hea Ha en V.Dunoyer.

Hij studeerde bij Abel Matthys (Brussel) en Hans Leygraf (Berlin). Als pedagog gaf hij masterclasses in o.a. Hamburg, Murcia, Szombathely, London, Montepulciano, Strasbourg en Lisboa. Momenteel is hij docent piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en gastprofessor aan de Universität der Künste Berlin.