Kristof Lauwers

piano

Kristof Lauwers behaalde meestergraden in gitaar bij Ida Polck en in experimentele compositie bij Godfried Willem-Raes, bij wie hij zich specialiseerde in elektroakoestische muziek, live-electronics en algoritmische compositie. 

Hij is werkzaam bij Stichting Logos, een stichting voor experimentele muziek te Gent. Daar werkt hij mee aan de ontwikkeling van <GMT>, een programmeertaal voor onder andere real-time algoritmische en interactieve compositie en is hij verantwoordelijk voor de receptieve concertprogrammatie.

Lauwers is als componist/softwareontwikkelaar en uitvoerder verbonden aan het Logos Robotorkest, waar hij de mogelijkheid heeft om de nieuwste technologieën op gebied van interactieve muziek te verkennen, zoals radar, sonar, bewegingssensoren en real-time polyfone toonhoogtedetectie. Deze technologieën maken een compleet nieuw compositieparadigma mogelijk, waarbij de traditionele lineaire partituur overboord gegooid wordt. De meeste composities die Lauwers voor het robotorkest schrijft zijn interactieve werken: computerprogramma’s nemen in real-time muzikale beslissingen afhankelijk van de acties van muzikanten en dansers die interageren met het robotorkest.

Naast zijn werk voor de robots maakt hij ook elektroakoestische muziek en kamermuziek, meestal gebruikmakend van open source software zoals Pure Data en <GMT>.

Samen met Laura Maes creëerde hij de elektroakoestische CD ‘Kitch’n’Glitch en de klankinstallatie ‘WhirlWash’. Met Nan-Ping Chan en Yvan Vander Sanden maakte hij de multimediaperformance ‘C0de’. Samen met Maja Jantar creëerde hij het project ‘Glaer’, waarbij de stem van Maja Jantar elektronisch bewerkt en gestuurd wordt door een theremin.

Verder werkte hij samen met Phill Niblock, Champ d’Action, het Medusa ensemble, Anne Faulborn, Jelle Meander, Olaf Risee, Emilie De Vlam, Eli Van de Vondel, Thomas Smetryns, Dirk Moelants, Matthias Troffaes en Daniel Pastene.

Hij ontving compositieopdrachten van vzw Muzikon (Hogeschool Gent) en Transit festival.

Zijn muziek is regelmatig te horen in Vlaanderen en omstreken, maar werd ook gespeeld op festivals in onder andere Nederland, Frankrijk, Polen, Zwitserland, Duitsland en Portugal.