Continuum
CONTINUUM is vooral: veel niet. Het is bijvoorbeeld geen vast ensemble en geen collectief. Het is eerder een boven de concrete projecten en personen zwevend totaalconcept, dat zich in alle richtingen kan uitbreiden. Er is al een eigen opnamelabel onder deze naam - "CONTINUU|RECORDS|M" – en een eigen projectruimte.
CONTINUUM staat voor de vrijheid om oude muziek vooral nieuw te benaderen, innovatief te presenteren en daarmee het verleden te verbinden met het heden, dat niet zo ver van haar afligt als de naam de gebruikelijke uitvoeringspraktijk suggereren.
CONTINUUM is alles, wat de veelvuldig bekroonde klaveciniste Elina Albach in een bepaalde bezetting, hoe groot dan ook, uitvoert. Het is een pool van instrumentalisten en zangers waar ze op kan terugvallen, en die het haar mogelijk maakt om bijna elk denkbare versie van een stuk te realiseren: van groot koorensemble tot intieme triobezetting.
CONTINUUM debuteerde in 2015 bij de Köthener Bachfesttagen en speelde sindsdien op diverse belangrijke festivals in Duitsland en Europa en, op uitnodiging van het Goethe Instituut, inmiddels ook in Bolivia.
Al doet de naam CONTINUUM barok aan, als een verwijzing naar de dominerende generaalbas van de periode, zo heeft ze in werkelijkheid betrekking op een stuk eigentijdse muziek: György Ligeti schreef zijn “Continuum” in 1968 voor klavecimbel, Elina Albachs hoofdinstrument. Daarin wordt geprobeerd door het tempo van de aanslagen een continue klank te realiseren. Een transcenderen van de tijd, precies als bij de zich steeds vernieuwende en opzienbarende projecten die onder de naam CONTINUUM tot stand komen.