Walls of sound - orgeldriedaagse in de Sint-Pieterskerk

Bach vs Glass

Iveta Apkalna
9 november
20:00

Programma

Johann Sebastian Bach
Toccata, adagio en fuga in C, BWV 564
Prelude en fuga in Es, BWV 552
Fantasia in G, BWV 572

Philip Glass
Mad rush
Music in contrary motion
Conclusion Act III (uit: Satyagraha)

In zijn autobiografie vergelijkt Philip Glass minimal music met een grammofoonplaat waarvan de naald in de groef blijft hangen. Om meteen daarna uit te leggen dat het omgekeerde waar is:

 

 ‘de truc van die muziek was dat ze de aandacht concentreerde rond een reeks opeenvolgende veranderingen die bijna onmerkbaar plaatsvonden’. Met zijn ritmische buitelingen en bezwerende harmonieën is Glass uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke componisten van het moment.

 

Sterorganiste Iveta Apkalna verweeft zijn repetitieve muziek met het barokke contrapunt van Bach. Amerikaans minimalisme versus Germaans protestantisme? 'A match made in heaven', als u het ons vraagt. Of hoe doorwrochte fuga's en repetitieve notenslingers elkaar perfect in balans houden.

 

Glass en Bach: A match made in heaven

 
abo/reeks:
Keuze-abonnement
Een componist beschreef mijn muziek ooit als volgt: “Het zit zo: als je een C-groot-akkoord speelt en dat eindeloos herhaalt, dan heb je wat Philip Glass doet.” Dat is nu precies wat ik níet doe. Hij had er geen snars van begrepen.
Philip Glass

Uitvoerders

Iveta Apkalna, orgel