Busch Trio

Brahms & Dvořák
do 17
mei
  • do 17 mei
    20:00 - 21:45
    Kraakhuis
    Pauze 20:45 - Eindtijd 21:45
    €18.00
    Geweest

Programma

Josef Suk | Elegy, Op.23
Antonin Dvořák | Pianotrio nr. 4 in e, opus 90 "Dumky"
Johannes Brahms | Pianotrio in B, opus 8

Het in 2012 opgerichte Bush Trio is nu al een van de beste trio’s van hun generatie.

Een subtiele mengeling van raffinement en ernst

Niet alleen verzamelen de musici prijzen bij de vleet, internationaal wordt het ensemble geloofd voor de indrukwekkende passie en de eenheid dat het uitstraalt. Het ‘Dumky’ trio van Dvořák hebben ze op hun eerste cd in 2016 opgenomen. Het introspectieve karakter en de wisselende stemmingen van dit meesterlijke werk weten ze met een subtiele mengeling van raffinement en ernst raak te treffen.

Zovele van zijn jeugdwerken kieperde Brahms in de prullenmand, maar opus 8 werd toevallig gespaard. Vierendertig jaar later kon uitgever Simrock hem overhalen om dit werk te reviseren. In die late versie horen we een vrijwel symfonische benadering en uitwerking van de vele ideeën en thema’s.

Uitvoerders

Busch Trio
Omri Epstein, piano
Mathieu van Bellen, viool
Ori Epstein, cello

Programmatoelichting

Het Busch Trio maakt reeds sinds hun oprichting in 2012 furore in de wereld van de kamermuziek. Op korte tijd veroverden ze tal van prijzen zoals de International Schumann Chamber Music Award in Frankfurt en de Nederlandse Kersjesprijs (Nederlands meest vooraanstaande kamermuziek prijs). Centraal in de verwerving van hun faam staat Dvořák. In 2016 kwamen het Trio uit met hun debuutalbum; Dvořáks Trio’s. Dit werd een internationaal succesverhaal. Het zal dan ook niet verbazen dat de rode draad doorheen deze avond Dvorak is. We worden vanavond op sleeptouw genomen doorheen drie generaties componisten. Eerst en vooral natuurlijk Dvořák zelf, maar ook zijn schoonzoon Josef Suk en zijn mentor en vriend Brahms treden aan.

 

Suk

Josef Suk kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn vader. Al vlug bleek hij talent te hebben en schreef hij zich in aan het conservatorium van Praag. Toen hij hoorde dat Dvořák professor werd aan het conservatorium, bleef hij een jaar langer om bij hem te kunnen studeren. Dvořák beschouwde Suk als zijn beste student en ze werden al vlug goede vrienden. Hun relatie werd nog versterkt toen Suk trouwde met Otilie, de dochter van Dvořák. Zijn geluk bleef jammer genoeg niet duren. De dood van Dvořák in 1904 en van zijn vrouw Otilie in 1905 hadden een vernietigende impact op hem. Dit uitte zich ook in zijn composities. Ze werden complexer, emotioneler en meer in zichzelf gekeerd.
Josef Suk was een fervent liefhebber van kamermuziek. Hij schreef zijn eerste kamermuziekwerken toen hij nog een tiener was. Ook richtte hij samen met medestudenten aan het Praagse conservatorium het Tsjechisch Kwartet op. Hiermee verwierf hij als tweede violist, een positie die hij meer dan 40 jaar lang zou innemen, faam doorheen Europa.
Elegy op. 23 is geschreven in 1902 ter ere van een herdenkingsplechtigheid voor de schrijver Julius Zeyer. Dus nog voor de dood van Dvorak en Otilie. Je vindt er de optimistische Suk in terug. Als eerbetoon aan Zeyer draagt het de ondertitel: onder de impressie van Zeyer’s Vysehrad, een verwijzing naar de schrijvers epische gedichten gebaseerd op elementen van de Tsjechische Mythologie.

 

Dvořák

Ook Dvořák heeft zijn internationale doorbraak deels te danken aan een andere componist, met name Brahms. In 1874 was Brahms met tegenzin deel van jury die beurzen uitreikte aan veelbelovende componisten. Op een dag kreeg Brahms een enorme hoeveelheid materiaal toegestuurd van een toen nog internationaal onbekende Dvořák. Brahms was zo onder de indruk door diens talent dat hij hem voorstelde aan zijn eigen uitgever, Simrock. In opdracht van Simrock componeerde Dvořák een van zijn meest bekende werken, de Slavische Dansen. Vanaf de jaren 1870 zochten Brahms en Dvořák regelmatig contact met elkaar. Brahms vervulde een mentorrol, hij gaf de jonge Dvořák advies en ondersteuning.
Dvořáks Dumky trio is altijd al een publiekslieveling geweest. De bijnaam is afgeleid van een Oekraïense volksdans - de Dumka - waarin levendige uitgelaten vrolijke, levendige melodieën worden afgewisseld met rustiger, langzamer, contemplatiever passages. Het Dumky trio is een rijp werk, waarin de componist ook zijn volkse invloeden duidelijk tot uiting laat komen. Dvořák schreef schreef het werk in minder dan 3 maanden tijd! De cellopartij werd geschreven voor de virtuoos Hanus Wihan. Hanus speelde samen met de componist aan de piano en violist Ferdinand Lachner ook de première.

 

Brahms

Het is geen geheim dat Brahms de gewoonte had veel van zijn werken te vernietigen. Dit lot viel niet enkel zijn vroege, jeugdige werken te beurt maar zelfs zijn latere, rijpe werken moesten eraan geloven. Brahms zette zijn eerste passen in de kamermuziek in 1854 met het eerste Pianotrio, opus 8, het eerste kamermuziek werk dat de prullenbak overleefde. Brahms bleef op vormelijk vlak – en in een tijd waarin kamermuziek componeren eerder iets voor de huiskamer werd – opvallend traditioneel. Maar in het teruggrijpen naar traditionele structuren en vormschema’s bewees hij meteen dat de levenskracht en rekbaarheid nog lang niet uitgeput waren.


Later, 35 jaar later, kwam Brahms terug op dit eerst gepubliceerde kamermuziek werk. Op aanvraag van zijn uitgever, Simrock, nam hij het trio voor revisie onder de loep. Simrock dacht er namelijk over na een editie uit te brengen met al de composities van Brahms. Het pianotrio kon Brahms echter niet meer behagen, dus begon hij aan een volledige renovatie van de partituur. In Brahms eigen woorden: “…dem Wildling zwar keine Perücke aufzusetzen, ihm aber ein wenig Haare zu kammen und zu ordnen”. De veranderingen die hij echter doorvoerde waren van diepgaande aard. Praktisch kwam de reconstructie die meestal wordt uitgevoerd erop neer dat het stuk met een derde werd ingekort. Hij nam ook het thema grondig onder handen. Simrock publiceerde de herwerkte versie in 1891, maar Brahms haalde het origineel nooit uit de rekken. Dit zorgt ervoor dat beide partituren naast elkaar kunnen bestaan en zo een interessante blik werpen op het compositioneel proces van Brahms, een van de meest geheimzinnige componisten.
 

Privacy en Cookies

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de webshop mogelijk te maken. U kunt cookies uitzetten, maar bepaalde delen van de website zullen niet langer werken. Muziekcentrum De Bijloke verwerkt en gebruikt persoonsgegevens bij ticketaankopen. Alle info in onze privacyverklaring: debijloke.be/privacy

Meer informatie