Impressions de Pelléas

Á la recherche de Claude Debussy - ihkv Opera21
wo 18
april

Programma

Marius Constant | Naar "Pelléas et Mélisande" van Claude Debussy en Maurice Maeterlinck --- voor zes zangers en twee pianos.

Een kamermuziekversie die de luisteraar én uitvoerder onwillekeurig meesleept naar de essentie van Debussy’s meesterwerk.

 2 piano's en 6 zangers

Sinds de creatie in 1902 van de enige opera van Claude Debussy - ‘Pelléas et Mélisande’ - zijn reeds tonnen inkt gevloeid over dit meesterwerk. Debussy vond dat de opera ingekort kon worden in drie i.p.v. vijf actes. Marius Constant – intiem vertrouwd met het werk van Debussy – ging nog een stap verder. In 1992 publiceerde hij ‘Impressions de Pelléas’: een ingekorte versie van de volledige opera, gebracht door zes zangers en twee pianisten.

 

De vijf actes heeft Constant met grote finesse samengebald tot één intense stroom. In deze kamermuziekversie worden wij als luisteraar én uitvoerder onwillekeurig sterk meegesleept naar de oorsprong en de essentie van Debussy’s meesterwerk : een ‘musique de l’âme’ waarin we allemaal onze eigen Mélisande, Pelléas, Arkel, Geneviève, Yniold én Golaud kunnen herkennen.

Uitvoerders

Inge Spinette & Jan Michiels (YINYANG) - 2 pianos

Lore Binon, sopraan (Mélisande)

Yves Saelens, tenor (Pelléas)

Werner Van Mechelen, bas (Golaud)

Tijl Faveyts, bas (Arkel)

Angélique Noldus, mezzosopraan (Geneviève)

Camille Bauer, sopraan (Yniold)

Cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.