Harris Brisbane Dick Fund MetMuseum

Rolling Stone

Graindelavoix & Björn Schmelzer
za 20 mei 20:00 - 21:15
Concertzaal

Programma

Antoine Brumel
Missa 'Et ecce terræ motus'
Op de ruïnes van verleden en heden herscheppen GRAINDELAVOIX, vier blazers en een gitarist Brumels ‘aardbevingsmis’ met beelden uit de neorealistische documentaire ‘Il culto delle pietre’
Wat kunnen kunst en muziek nog betekenen in desastreuze tijden? GRAINDELAVOIX ging te rade bij Pieter Bruegel, die in de jaren 1560 grisaille-werken begon te schilderen als reactie op de politieke rampspoed van zijn tijd. In dezelfde periode haalde Orlandus Lassus de twaalfstemmige ‘aardbevingsmis’ van Antoine Brumel van onder het stof. Bij deze kunstenaars is ‘opstanding’ geen revolutie, maar de confrontatie met het gedaver van grafstenen, steengruis, puin en het zwarte gat. Op de ruïnes van verleden en heden herschept GRAINDELAVOIX Brumels compositie met beelden uit de neorealistische documentaire ‘Il culto delle pietre’ van Luigi Di Gianni uit 1967. Voeg daarbij vier blazers en de Portugese gitarist Manuel Mota, en je krijgt een auditieve geluidsgrisaille à la Bruegel waarbij de grond onder je voeten gaat daveren dat het een aard heeft.

de twaalfstemmige ‘aardbevingsmis’ van Antoine Brumel

Uitvoerders

Graindelavoix
Teodora Tommasi & Florencia Menconi, sopraan
Andrew Hallock, alt
Albert Riera, Andrés Miravete & Marius Peterson, tenor
Tomàs Maxé & Arnout Malfliet, bas
Lluis Coll i Trulls, cornetto
Berlinde Deman, serpent
Pierre-Antoine Tremblay & Christopher Price, hoorn
Manuel Mota, elektrische gitaar, geluidsconcept, composities & arrangementen
Björn Schmelzer, artistieke leiding & concept

Alex Fostier, geluidsconcept
Fostier, Garcia & Schmelzer, lichtontwerp
Margarida Garcia, muzikale dramaturgie
Katrijn Degans, productie

Een coproductie van Graindelavoix, Klarafestival en Muziekcentrum De Bijloke
In samenwerking met Kunstfestspiele Herrenhausen en Gulbenkian Foundation Lisbon