Revue Blanche

Bilitis - Kamermuziek met dans
do 22
maart
  • do 22 mrt
    20:00 - 21:15
    Concertzaal
    Geweest

Programma

Claude Debussy/Wim Henderickx | 3 Chansons de Bilitis

Debussy/Henderickx | 6 Epigraphes antiques

Henderickx | Nieuw werk op de gedichten: Les Chansons Secrètes de Bilitis van Pierre Louys

In ‘Bilitis’ staat de vrouw in al haar gedaantes centraal.

een bevreemdende parallelle wereld

Soms als seksueel wezen, verleidend en uitdagend, dan weer vechtend als een leeuwin om een waardevolle positie te verkrijgen in een maatschappij die haar geen ruimte laat.

 

We schrijven 1897. Debussy vindt de juiste noten bij ’Les Chansons de Bilitis’, een niets aan de verbeelding overlatende dichtbundel van Pierre Louÿs. Vandaag vertaalt Wim Henderickx deze liederen naar de Revue Blanche-bezetting en schrijft tevens een gloednieuw werk op teksten uit diezelfde bundel. De extreme beweeglijkheid en ruwe kracht van de danseres geven deze voorstelling een extra dimensie, die ons meevoert naar een bevreemdende parallelle wereld waarin menselijkheid en dierlijkheid in elkaar overvloeien.

 

Uitvoerders

Concept: Revue Blanche en Frauke Mariën
Muziek: Claude Debussy & Wim Henderickx
Tekst: Pierre Louÿs
Muzikanten: Lore Binon (sopraan), Caroline Peeters (fluit), Anouk Sturtewagen (harp), Kris Hellemans (altviool)
Dans en choreografie: Frauke Mariën
Kostuums: Eli Verkeyn & Jente De Graef
Licht: Pieter Kinoli


Met dank aan: Marion Bosetti, Marie David, Amélie David, Elsa De Lacerda Setas, Estelle Delcambre, Virginie Demilier, Géraldine Gille, Maxence Rey, Fabienne Seveillac, Charlotte Vandermeersch, De Bijloke Gent, Wim Peeters, Paula Schraeyen, Maria Schraeyen, Gilles Pollak, GC De Kroon & Muziektheater Transparant

Programmatoelichting

In het kader van een driejarig traject in de Bijloke wil Revue Blanche aansluiting vinden bij de oorsprong van het tijdschrift La Revue Blanche. Dit tijdschrift werd opgericht in Luik rond de vorige eeuwwisseling door de broers Nathanson. Talrijke schrijvers, kunstenaars en politici uit het Parijs van begin 20e eeuw schreven voor La Revue Blanche dat op die manier een forum werd voor debat over alle onderwerpen die Frankrijk beroerden. Waarden als humor, vrijheid, joie de vivre, betrokkenheid, creativiteit, pacifisme, secularisme en de globalisering werden door deze generatie gepromoot. De kleurrijke ontwikkelingen en intriges van de toenmalige kunstwereld kwamen in het tijdschrift uitgebreid aan bod en vormen voor ons als ensemble een onuitputtelijke bron van inspiratie.

 

Bilitis

Het uitgangspunt van de voorstelling Bilitis vormt de bundel Les Chansons de Bilitis (1894) van Pierre Louÿs. Zijn romans en gedichten getuigen van een grote voorliefde voor het hellenisme en de vrijheid van de antieke liefde. Hij deed uitschijnen dat deze dichtbundel een vertaling was van teksten van een Griekse dichteres (Bilitis), een tijdgenote van Sappho. Dat vrijwel niemand die mystificatie doorzag, bewijst hoezeer Louÿs zich had ingeleefd in de zinnelijke sfeer. Het oorspronkelijk weggelaten laatste hoofdstuk van zijn boek betreft zijn Les Chansons Secrètes de Bilitis. Het zijn twintig gedichten die Louÿs uit zijn bundel schrapte uit angst voor censuur. Deze Geheime zangen van Bilitis werden eenmaal gepubliceerd, in 1938, in een oplage van slechts 425 exemplaren bij Marcel Lubineau te Parijs. Revue Blanche vond een exemplaar in de Albertina Bibliotheek te Brussel en vroeg aan Wim Henderickx om zich op deze explicietere teksten te baseren voor een compositie.

Les Chansons de Bilitis kan geïnterpreteerd worden als een fictief dagboek van Bilitis en speelt zich af in het begin van de zesde eeuw voor onze tijdrekening. Na een trieste en zware kindertijd op het platteland vinden we haar op 16-jarige leeftijd terug op het bruisende eiland Lesbos. Ze schrijft over haar vriendschap en liefde voor een jong meisje van haar eigen leeftijd, Mnasidika. Na 10 jaar verlaat Bilitis Lesbos, uit jaloezie, aangezien zij niet de enige liefde van Mnasidika blijkt te zijn, en vertrekt richting Cyprus.
De elementen uit deze bundel die Revue Blanche inspireerden tot het maken van een voorstelling zijn de verleiding, het vrouwelijke, de erotiek en de angst voor een andere wereld die niet de onze is.

 

Wim Henderickx over de creatieopdracht:

"In deze nieuwe productie met de fantastische musici van Revue Blanche combineer ik twee bewerkingen die ik voor hen al maakte op muziek van Debussy, met eigen nieuw werk.
In dit nieuwe stuk gebruik ik een selectie van de tekst van de 'Chansons Secrètes de Bilitis' van Louÿs. Mijn eigen muziek vormt enerzijds een aanvulling op het impressionistische werk ven Debussy, anderzijds heb ik ervoor gekozen hier radicaal tegenin te gaan en tegenover deze muziek een nieuwe en soms experimentele muziektaal te plaatsen. De gedichten van Louÿs zijn sensueel en erotisch getint, dit aspect wil ik op een subtiele manier ook laten binnendringen in mijn eigen compositie. Het wordt meer dan enkel een liedcyclus, er komen ook solo momenten of materiaal waarop verder geïmproviseerd kan worden en dat ter ondersteuning kan dienen van bepaalde dansmomenten. 


Voor zowel de fluit, uitgebreid met altfluit en piccolo, als voor de harp en de altviool zoek ik naar een nieuwe taal in mijn eigen werk, nl. het aftasten van de hedendaagse mogelijkheden van deze verschillende instrumenten. Wat het vocale betreft, zal de tekst gezongen, gesproken en ook gefragmenteerd worden.
Voor mij kadert dit werk voor Revue Blanche in het zoeken naar een verdere evolutie in mijn eigen muzikale taal, waarbij ik nieuwe instrumentale en vocale klankmogelijkheden wil integreren."

 

Frauke Mariën: “Ik wil in eerste instantie de bewegingen vooral intuïtief, vanuit het gevoel van de muziek en ook vanuit de sfeer van de teksten laten vertrekken.
Verder wil ik ook heel graag het werken met de camera verder uitdiepen. Hoe dans via een medium passeert, en hoe er dan een onechtheid of onwaarheid kan ontstaan waardoor de kijker op het verkeerde been wordt gezet. Dat past ook helemaal in de sfeer van het "bedrog" van de bundel van Pierre Louÿs.”

Privacy en Cookies

Deze website gebruikt cookies. U kan dit uitschakelen in uw browser, maar bepaalde delen van de website zullen niet langer werken. Muziekcentrum De Bijloke verwerkt en gebruikt persoonsgegevens bij ticketaankopen.

Alle info in onze privacyverklaring