S T I L L

A Staged Recital: Oude muziek in dialoog met dans
do 15
maart
  • do 15 mrt
    20:00 - 22:00
    Concertzaal
    Eindtijd 22:00
    €24.00
    Geweest

Programma

20:00 - Aanvang

21:15 - Einde (zonder pauze)

 

12 Werken van Juan del Encina, Alonso Mudarra, Jehan Chardavoine, Pierre Guédron, John Dowland, Girolamo Frescobaldi en Tarquino Merula.

Muziek, tekst en beweging worden een geheel in een danstheater-recital rond Dowlands melancholische Time stands still.

Te midden van de eigentijdse onrust doet dit programma reflecteren over het fenomeen ‘tijd’. De schoonheid van het moment, de nietigheid van het bestaan, nostalgie, de dood… alle dimensies komen aan bod in twaalf liederen van Dowland en zijn tijdgenoten uit Spanje, Frankrijk en Italië. 

 

 

Continu transformerende tableaux intensifiëren de weemoedige gezangen uit aristocratische milieus en de vrolijke populaire melodieën. Vier spelers nemen u mee op sleeptouw in deze vernieuwende beweging doorheen een zangboek uit de renaissance.

 

 

Uitvoerders

Robin Johannsen, sopraan
Magnus Andersson, luit
Roberto Di Camillo & Joel Suárez Gómez, dans
Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, regie decors, kostuums, concept
Isabelle Kranabetter, dramaturgie, concept

 

Een productie van

Programmatoelichting

 

Still: Motionless. Immobile. Without noise or commotion, silent. With reference to action or condition; without change, interruption, or cessation. Continuing to happen or continuing to be done. Used for saying that a situation continues to exist up to and including a particular time, especially when this seems surprising. Used for emphasizing that a particular situation has not completely ended or changed. Used for saying that something remains true despite what you have just said or done.

 

De voorstelling s t i l l is gestructureerd als een recital van luitliederen rond John Dowlands lied Time stands still .

 

Gemeenschappelijk aan de 12 stukken is het onderwerp: TIJD. Het programma wil doen reflecteren over het fenomeen ‘tijd’: verstreken tijd versus geschorste tijd, oud worden en dood, herinnering en nostalgie, anticipatie en verwachtingen voor wat zal komen, de onverbiddelijkheid van het perpetuum mobile van de Tijd, de kwetsbaarheid van de mens t.o.v. het perpetuum mobile…

 

s t i l l overstijgt de traditionele genregrenzen en schommelt ongebonden tussen de polen ‘danstheater’ en ‘recital’. Elke hiërarchie tussen de disciplines is uit den boze en wordt vermeden. Beweging en klank bestaan niet naast elkaar maar zijn op verschillende manieren aan elkaar gelinkt.

 

De mise en scène is in directe en nauwe relatie met de liederen en met de teksten ontworpen met als doel een bijkomende laag bovenop de partituur te creëren. Uiteindelijk moeten de beelden, chorografie en dramaturgie de impact van die gezangen op een hedendaags publiek opentrekken en vergroten.

 

Het geheel dient zich aan in 12 continu transformerende tableaux die de weemoedige liederen intensifiëren. Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola’s typisch poëtische en minimalistische taal wisselt de melancholische en reflectieve momenten af met een speels surrealisme.

 

De setting en het visuele beeld is tijdloos, zonder referentie aan een historische, sociale context. Het publiek wordt uitgenodigd zijn eigen weg te zoeken op basis van de eigen individuele ervaringen om die te relateren aan de verscheidene elementen en onderdelen van de voorstelling en aan de voorstelling als geheel.
 

Privacy en Cookies

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de webshop mogelijk te maken. U kunt cookies uitzetten, maar bepaalde delen van de website zullen niet langer werken. Muziekcentrum De Bijloke verwerkt en gebruikt persoonsgegevens bij ticketaankopen. Alle info in onze privacyverklaring: debijloke.be/privacy

Meer informatie