Duo Bilitis

Matinee | Ballade Slave
di 13
maart
  • di 13 mrt
    14:00
    Kraakhuis
    €22.00
    Geweest

Programma

14:00 - Aanvang

15:00 - Einde (zonder pauze)

 

Claude Debussy | Ballade Slave pour deux harpes (arr. Duo Bilitis)

Pjotr Ijitsj Tsjaikovski | Twee liederen voor zang en harp 

Tsjaikovski / Debussy | Zwanenmeer (arr.Duo Bilitis)

Claude Debussy | Proses lyriques pour mezzosoprano et 2 harpes (arr. Duo Bilitis)

Sergei Prokofjev | Twee Gavottes opus 12 & 25 voor 2 harpen (arr. Duo Bilitis) | The Chatterbox voor stem en harp

 Het Duo Bilitis is een graag geziene gast in De Bijloke. Wie de dames aan het werk heeft gezien en gehoord, begrijpt dat maar al te goed: een briljant duo, samenspel tot in de perfectie, garantie op een aaneenschakeling van verrukkingen.

Debussy en Tsjaikovski hebben meer gemeen dan je zou vermoeden

In dit programma komen de belangrijke inspiratiebronnen van Duo Bilitis samen: de grote Franse en Russische componisten uit het einde van de 19de eeuw, begin 20ste eeuw.

 

Claude Debussy en zijn Russische tijdgenoot Tsjaikovski hebben meer met elkaar gemeen dan je zou vermoeden. Debussy trad een tijd in dienst bij gravin von Meck, de beroemde correspondente en mecenas van Tsjaikovski. Debussy schreef in haar opdracht een pianoduo-transcriptie van de drie dansen uit Tsjaikovski’s Zwanenmeer. Zijn bewondering voor de Russische muziek klinkt ook door in de BalladeSlave waar dit programma mee opent.

Uitvoerders

Ekaterina Levental, mezzosopraan & harp

Eva Tebbe, harp

Programmatoelichting

Dat Duo Bilitis graag wandelt buiten de begaande paden is al langer geweten. De eigenzinnige toets die ze geven aan hun arrangementen zou ons dan ook niet mogen verbazen. Toch is het interessant eens te kijken in welke context die oorspronkelijke werken tot leven zijn gekomen en hoe Duo Bilitis die werken samen giet tot een mooi geheel.

 

Zoals al eerder aangehaald zijn de belangrijkste inspiratiebronnen van Duo Bilitis de grote Franse en Russische componisten uit het einde van de 19de en begin 20ste eeuw. Centraal in deze uitvoering staat de relatie tussen de werken van Claude Debussy en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Meer bepaald, de Russische invloed op Debussy. Debussy leerde rond 1881 de muziek van Tsjaikovski kennen via de Russische mecenas Nadezjda von Meck. Drie zomers achter elkaar behoorde Debussy tot het ‘huispersoneel’ van de eigenzinnige Nadezjda Von Meck. Nog tijdens het leven van haar man ondersteunde ze actief jonge musici. Een aantal van hen nam zij in dienst. Ze woonden in haar huishouden en speelden haar favoriete werken. Ze nam Claude Debussy aan als muziekleraar voor haar dochters, en deze wilde zelfs een van hen trouwen. Mme von Meck had een grote muziekbibliotheek met de recentste uitgaven uit heel Europa, maar het liefst zette ze de nieuwe composities van Russische bodem op de lessenaar van Debussy. Het gaf haar bijzonder plezier om de verbazing van de jonge Fransman over de kwaliteit van ‘de Russen’ te zien. Het is in deze context dat Debussy met de muziek van onder andere Glinka, Borodin, Moessorgski, Tsjaikovski, Rimski-Korsakov in aanraking kwam.

 

Debussy’s bewondering voor de Russische muziek klinkt door in de Ballade Slave (1890) waar dit programma mee opent. Oorspronkelijk voor piano maar hier gearrangeerd voor twee harpen, combineert dit eerste werk de reeds gekende muziek van Debussy met de eigenzinnige aard van Duo Bilitis.

Naast Debussy is er een duidelijke tweede grote pijler in dit programma; de Russische muziek, meer bepaalt Tsjaikovski en Prokofjev. Tsjaikovski was een geliefd componist bij Von Meck. Doorheen de jaren wisselden Mme von Meck en Tjsaikovski 1.200 brieven uit. Mme von Meck voorzag Tsjaikovski in zijn levensonderhoud in ruil voor extracten van zijn kamermuziekwerken. Het bijzondere kenmerk van de nauwe vriendschap met Tsjaikovski was het feit dat ze elkaar nooit zagen, hoogstens in een menigte; niets meer dan een toevallige blik tijdens een concert of theater. 

 

Het tweede werk van de avond, Twee Liederen voor Zang en Harp van Tsjaikovski zullen zeker in een of andere vorm in huize Mme von Meck geklonken hebben en vormen een tweede romantisch luik in deze voorstelling.


Nadezjda von Meck vormt aldus de brug die Debussy en Tsjaikovski in deze voorstelling verbindt. De uitvoering van het Zwanenmeer is hierbij heel passend. In opdracht van von Meck voorzag Debussy het werk van een arrangement voor pianoduo. Hier gearrangeerd voor twee harpen komen we het dichts in aanraking met een werk van zowel Debussy als Tsjaikovski maar natuurlijk aangevuld met een eigenzinnige noot van Duo Bilitis.

 

Het concert gaat verder in deze romantische trend met een van de proses lyrique van Debussy. Dit werk is een van de meest experimentele werken van Debussy. Hij schreef de teksten namelijk zelf. Deze teksten - die weliswaar geïnspireerd waren op dichters Mallarmé, Baudelaire, Maeterlinck - komen niet altijd even goed overeen met de kwaliteit van de muziek, maar brengen op een heel interessante manier de psychologische en artistieke ontwikkeling van Debussy in kaart.
De matinee besluit met muziek van Sergej Prokofjev. Prokovjef combineert in zijn muziek Russische volkselementen met modernistische lyriek en maatschappijkritiek; een mooie tegenhanger voor de romantiek in dit programma. 

Duo Bilitis zorgt met hun arrangementen voor twee harpen of zang en harp voor een avontuurlijke blik op de klassieke gekende werken. Op hun manier stellen ze de werken zo in een nieuw licht.
 

Privacy en Cookies

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de webshop mogelijk te maken. U kunt cookies uitzetten, maar bepaalde delen van de website zullen niet langer werken. Muziekcentrum De Bijloke verwerkt en gebruikt persoonsgegevens bij ticketaankopen. Alle info in onze privacyverklaring: debijloke.be/privacy

Meer informatie