26

niet te missen concerten

van seizoen 21 | 22

Op het volledige programma 21 | 22 is het nog eventjes wachten, we mikken op de derde week van juni om alles rond te hebben. Tot die tijd vind je hier alvast enkele hoogtepunten uit wat er zit aan te komen voor ons volgende seizoen. Niets is tenslotte zo mooi als dromen, zeker in goede hoop op betere tijden.

Bijloke  Boven

Feestelijke seizoensopening

Hét moment om ons nieuwe gebouw te ontdekken. Dé gelegenheid om van ons
nieuwe seizoen te snoepen. Dat is de feestelijke seizoensopening Bijloke Boven. Laat
je verwonderen op een muzikale ontdekkingsreis langs verrassende livesessies en blijf plakken met een drankje bij de dj’s in ons Café. Wij zorgen voor de muziek, jij voor de sfeer. 

  • za 4 september
    Bijloke Boven

    In C

    Peter Vermeersch, Thomas Noël & Josse De Pauw
    De Amerikaanse componist Terry Riley schreef zijn iconische, bezwerende werk ‘In C’ in 1964, en nog steeds zindert het in de oren na. De onovertroffen Peter Vermeersch (Flat Earth Society) en Thomas Noël (The City’s Song) wagen zich aan een Gentse versie van dit monument uit de minimal music. Veertien muzikanten met evenveel instrumenten als verschillende culturele invloeden geven een weerspiegeling van de rijkdom aan muziek in de stad. Onder hen Gentse toptalenten als kanunspeler Osama Abdulrasol, violist Shalan Alhamwy, Farnoosh Khodadadeh op daf en koraspeler Moussa Dembele. Om het plaatje te vervolledigen zorgt illustrator Gerda Dendooven voor kleurrijke projecties en voegt Josse De Pauw tekst toe. Verwacht een magisch concert en een tantrische ervaring die je in vervoering brengt.

    Programma

    Terry Riley
    In C
    Op en top Gentse versie van het meesterwerk van de minimal music
  • za 4 september
    Bijloke Boven

    Unfolding Debussy

    Marina Baranova
    Al sinds ze op haar negende Debussy’s beroemde 'Clair de lune' ontdekte, is de Duits-Oekraïense pianiste Marina Baranova verslingerd aan diens maanverlichte muziek. Op deze intieme en sfeervolle pianoperformance tast ze al improviserend op verschillende klavieren het onverlichte spectrum van Debussy’s mysterieuze klankenuniversum af. 'Unfolding Debussy' vouwt de klavierstukken van deze componist open alsof het origamiblaadjes zijn. 'Dit is voor mensen die verliefd zijn op klassieke muziek, maar ook voor mensen die er nog niet zoveel van kennen', zegt Baranova. 'Ik zou het geweldig vinden mochten luisteraars na afloop op zoek gaan naar het origineel.'

    Programma

    Improvisaties op klaviermuziek van Claude Debussy
  • za 4 september
    Bijloke Boven

    Etudes met een twist

    Alex Koo
    ‘België is te klein voor pianist Alex Koo’, schrijft De Tijd. ‘Stunningly original’, bevestigt het Amerikaanse Downbeat Jazz Magazine, dat zijn ‘Appleblueseagreen’ prompt bij de Best Albums of 2019 zette. Geen wonder dat de Belgisch-Japanse klankenschilder al mocht samenwerken met internationale namen als Kurt Elling, Mark Turner en Ralph Alessi. In opdracht van Bozar componeerde hij een boek met eigen piano-études, geïnspireerd op Debussy, Chopin, Rachmaninov, Taborn en Reich. Als voorbereiding op de première presenteert hij in De Bijloke zijn études samen met een mix van nieuwe composities en improvisaties. Kom kijken, voor ook onze grote Concertzaal te klein wordt voor dit toptalent.
  • zo 5 september
    Bijloke Boven

    Barokke bravoure

    Ex Tempore
    Het valt niet mee om tijdgenoot te zijn van Bach, Händel en Telemann. De Duitse componist Christoph Graupner schreef een kolossaal oeuvre bij elkaar – 113 sinfonia’s! 44 concerto’s! 1442 cantates! – en toch is zijn muziek minder zichtbaar dan zijn talent verdient. De Gentse dirigent Florian Heyerick spant zich al jaren in voor Graupners nalatenschap en zet als artistiek leider van Ex Tempore de toon waar diens muziek voor staat: frisse melodische ideeën, barokke bravoure en koene ritmes die alleen gevat kunnen worden met het oer-Duitse woordje ‘keck’. Op Bijloke Boven brengt hij twee onbekende Graupner-stukken voor het voetlicht, naast een ontroerende mis van Telemann.

    Programma

    Christoph Graupner
    Ouverture in c, GWV 412
    Entrata per la musica di tavola in G, GWV 453

    Georg Philipp Telemann
    Missa Brevis sopra 'Christ lag in Todesbanden', TWV 9:3
  • zo 5 september
    Bijloke Boven

    Naturale

    Ensemble Agartha

    Onder de naam Agartha verzamelen bajaniste An Raskin en altviolist Bram Bossier een hele voorraad zinsbegoochelende geluiden. Voor hun passage op Bijloke Boven brengt het muzikale duo drie tintelende stukken samen. In Luciano Berio’s op Siciliaanse volkszang gebaseerde ‘Naturale’ gaan altviool en percussie de dialoog aan met een klankopname van een robuust zingende volkszanger. In Jacob ter Veldhuis’ ‘Insonnia’ bezweert een mezzo met haar wondermooie ‘lied van de eeuwige nacht’ een gevarieerd spectrum van klankkleuren, met een ademend accordeon als verbindend element. Als lofzang op het leven buiten de gebaande paden is er ‘Light Bending Forward’ van Patrick David Clark, gebaseerd op Jack Kerouacs ‘On the Road’.

    Programma

    Jacob ter Veldhuis
    Insonnia

    Luciano Berio
    Naturale

    Patrick David Clark
    Light Bending Forward
  • zo 5 september
    Bijloke Boven

    Verleidelijke cocktail

    princess4president
    De indringende stemmen van Reena Riot en Echo Beatty, het groovy klankenpalet van Arno-bassist Mirko Banovic, de tribale percussie van Etienne Plumer en de eigenzinnige toetsen van zangeres, componiste en spilfiguur Kaat De Windt: ziedaar de toverformule van de muzikale parels van princess4president. Voeg daar een snuif rauwe en fragiele poëzie aan toe en een geut sterk geëngageerde teksten, en je krijgt een verleidelijke cocktail van soul, jazz en minimal pop waar niemand aan kan weerstaan. Nee, ook jij niet.
  • za 25 september

    Josquin the Undead

    GRAINDELAVOIX & Björn Schmelzer
    In 1521 stierf Josquin des Prez, de man die de polyfonie een hart onder de ribben stak. 500 jaar na zijn dood gaat GRAINDELAVOIX niet op zoek naar de authentieke Josquin, maar naar de fabricatie van deze supermusicus. Op de pupiter: Tielman Susato’s chansonboek uit 1545, volledig gewijd aan onbekende, zogezegd vergeten of verloren gewaande Josquin-muziek. Musicologen breken er zich nog steeds het hoofd over welke noten wel of niet aan Josquin toegeschreven kunnen worden. Voor GRAINDELAVOIX daarentegen laat de bundel licht schijnen op de maakbaarheid van geschiedenis en haar overgeleverde repertoires. Te beluisteren op een gloednieuwe cd, maar ook live in De Bijloke: een intense, melancholische duik in Josquins aparte klankwereld vol intensiteiten en emoties.

    Programma

    Lamentaties, deploraties en dodendansen uit Tielman Susato's chansonboek (1545)
    Een knaller van een cadeau voor de meest raadselachtige onder de polyfonisten
    • za 25 september 20:00 - 22:00
      Nog niet reserveerbaar
    • za 25 september 20:00 - 22:00
      Nog niet reserveerbaar
  • do 21 oktober

    Alan T.

    Nadar Ensemble
    ‘Alan T.’ laat zich net zo min in een hokje stoppen als zijn protagonist Alan Turing: geniaal wiskundige, vader van de artificial intelligence, miskende oorlogsheld, homoseksueel uitgespuwd door de puriteinen. De man die met zijn cryptoanalyses en protocomputers miljoenen mensen zou hebben gered, kwam vereenzaamd en in verdachte omstandigheden aan zijn einde. Met muziek en regie van Pierre Jodlowski, een vocaal-instrumentale bezetting, acteur en audiovisuals schetst Nadar Ensemble een multidimensionaal portret.

    Programma

    Pierre Jodlowski
    Alan T.
    Muziektheater of opera? Nadar Ensemble en Pierre Jodlowski spelen met conventies in een wervelwind van een voorstelling over computerpionier Alan Turing
  • za 27 november

    Une nuit d'été

    Véronique Gens & I Giardini
    Sopranen zijn er in alle maten en gewichten, maar zoals Véronique Gens is er maar één. Op het operapodium is de Franse stersopraan de meest ideale vertolkster van tragische heldinnen, maar in kamermuziekformaat komt haar poëtische inleving en vertellersmetier pas echt tot zijn recht. Samen met de musici van pianokwintet I Giardini brengt ze een ode aan de hyperverfijnde liedkunst uit de belle époque. Laat je meevoeren op tonen van zomernacht en rozengeur, dagdromerij en maneschijn.

    Programma

    Aria's, mélodies en kamermuziek van Camille Saint-Saëns, Hector Berlioz, Ernest Chausson, Jules Massenet, Gabriel Fauré en anderen.
  • zo 19 december

    Sehnsucht

    Matthias Goerne & Camerata RCO
    Een van de meest gevraagde solisten ter wereld, liedspecialist bij uitstek en eigenaar van een stemgeluid waarvan zelfs de meest verstokte scepticus lyrisch wordt: met Matthias Goerne haalt De Bijloke muziekroyalty in huis. Schouder aan schouder met musici van het Concertgebouworkest doet Goerne een genereuze greep uit het repertoire van drie titanen: de schromelijk onderschatte Hugo Wolff, de lumineuze Johannes Brahms en de man van de klank geworden Sehnsucht, Gustav Mahler.

    Programma

    Liederen van Mahler, Wolf & Brahms (bewerkingen: Alexander Schmalz)
    Levende legende Matthias Goerne presenteert nieuw romantisch recitalprogramma
  • wo 22 december

    Barok onder de boom

    Arcangelo & Jonathan Cohen
    Uw pijngrens voor ‘Jingle Bells’ bereikt elk jaar een nieuw dieptepunt? Dan is het tijd voor een andere soundtrack. Met de eeuwenoude maar tijdloos mooie hymnen van Michael Praetorius, bijvoorbeeld. Of liederen van Heinrich Schütz: de meest spirituele en fijnzinnige barokcomponist van vóór Bach. Johann Heinrich Schmelzer maakte met zijn instrumentale huzarenstukjes dan weer een muzikale hotspot van het Habsburgse keizershof. Eindelijk een Kerst zonder kitsch: ho ho ho, Arcangelo!

    Programma

    Heinrich Schütz
    Hodie Christus natus est, SWV 456
    Ein Kind ist uns geboren, SWV 302
    Siehe, es erschien der Engel, SWV 403
    Auf dem Gebirge, SWV 396
    Weihnachts-Historie, SWV 435

    Michael Praetorius
    Es ist ein Ros entsprungen
    Wie schön leuchtet

    Johann Heinrich Schmelzer
    Sonata unarum fidium (sonata a quarta)
  • vr 14 januari

    Bill Frisell Trio & Brussels Philharmonic

    Jazz Meets Symphonic

    Het hele jaar rond vind je in De Bijloke jazz en klassiek onder één dak. Eén keer per jaar staan ze zelfs samen op hetzelfde podium: onder de noemer Jazz Meets Symphonic nodigde De Bijloke samen met Flagey en Brussels Philharmonic de voorbije jaren Brad Mehldau, Avishai Cohen, Tigran Hamasyan en Uri Caine uit. Vaak maken ze nieuw werk op vraag van de drie huizen. Bij dat rijtje illustere namen sluit zich in 2021 het Bill Frisell Trio aan. Contrabassist Thomas Morgan, drummer Rudy Royston en de topgitarist zelf, samen in onze Concertzaal met Brussels Philharmonic onder leiding van Alexander Hanson: dat kan niet anders dan een magische avond worden.

Pijn & Passie

Vierdaagse over de kunst van het lijden

Hebben de ‘Mis’ van Machaut, het ‘Stabat Mater’ van Pergolesi of de ‘Mattheuspassie’ van Bach na zoveel eeuwen nog iets zinvols te vertellen over lijden en medelijden? Op het vierdaagse festival Pijn & Passie peilen we in drie concerten en één literaire avond naar de zin van het lijden, de rituelen van het rouwen en het kijken voorbij de dood. Vóór elk concert nodigen we je uit op een inleidende broodmaaltijd met  een spraakmakende actrice. 

  • wo 30 maart
    Pijn & Passie

    Messe de Nostre Dame

    Jan Michiels & GRAINDELAVOIX
    Van luis in de pels tot geniale gangmaker: GRAINDELAVOIX liet de voorbije jaren een orkaan waaien door de oudemuziekscene. Ook nu weer beloven Björn Schmelzer en de zijnen hun tegendraadse zelf te zijn in deze flamboyante dialoog tussen Guillaume de Machauts middeleeuwse ‘Messe de Nostre Dame’ en werk van Bach, Ligeti en Kurtág - een muziekmonument van nu. Van achter het klavier regeert de onnavolgbare Jan Michiels de akoestiek van Gents meest illustere baroktempel. Een niet te missen belevingsconcert.

    Programma

    Guillaume de Machaut
    Messe de Nostre Dame

    Pianomuziek van Johann Sebastian Bach, Ferruccio Busoni, György Kurtág & György Ligeti
    Onze favoriete polyfoniepunkers transformeren Guillaume de Machauts chef-d'oeuvre tot een belevingsconcert waarin klank en ritueel samenvallen
  • do 31 maart
    Pijn & Passie

    Stabat Mater

    B'Rock Orchestra
    Geen aangrijpender beeld dan dat van de schreiende Maria bij haar gekruisigde zoon. Gevat in het middeleeuwse gedicht ‘Stabat Mater’ inspireerde het tableau tal van toondichters tot hun meest gevoelige creaties. B’Rock koos uit vier eeuwen muziek twee compositieparen bij elkaar: een polyfone zetting van Lassus en een strijkkwartet van Schnittke waarin het motet weerspiegelt; en Pergolesi’s ultieme ‘Stabat Mater’ naast het concerto grosso met altviool en vibrafoon dat Lera Auerbach eruit sculpteerde.

    Programma

    Orlandus Lassus
    Stabat Mater

    Alfred Schnittke
    Strijkkwartet nr. 3 (selectie)

    Lera Auerbach
    Sogno di Stabat Mater

    Giovanni Batista Pergolesi
    Stabat Mater
    De meest beklijvende aller hymnen in vier verschroeiend mooie versies, van polyfoon vlechtwerk over barokke retoriek tot hedendaags lied zonder woorden
  • vr 1 april
    Pijn & Passie

    Mattheuspassie

    Collegium Vocale Gent & Philippe Herreweghe
    Op Goede Vrijdag 11 april 1727 weerklonk tijdens de vesperdienst in de Thomaskirche in Leipzig voor het eerst de Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach. Dat ook de componist besefte dat hij met dit werk de muziekgeschiedenis een nooit geziene wending zou geven, is zonneklaar. Zowel de sterke innerlijke samenhang van de tekst, de enorme bezetting van drie koren en twee orkesten, de ongelooflijk rijke variatie aan gangbare stijlen als de dimensies van dit drie uur durende muzikale lijdensverhaal waren ongehoord. De emotionele impact van dit meesterwerk is er na al die tijd niets minder op geworden!

    Programma

    Johann Sebastian Bach
    Mattheuspassie, BWV 244
    'Bach blijft. De diepte, gelaagdheid, de nuances, die menselijkheid: ze raken me enorm. Maar let op: ik word er niet christelijk van. Daarvoor ben ik te analytisch. We zijn allemaal wel religieus op de een of andere manier. Maar we beleven die verbinding elk op onze eigen wijze.’ Philippe Herreweghe
  • za 2 april
    Pijn & Passie

    Dood doet leven

    Literaire avond rond pijn & passie

    ‘Thomas mocht van Jezus met zijn vinger aan Zijn wonden voelen’, zei Peter, ‘omdat hij begreep dat sommige mensen niet kunnen geloven zonder bewijs. Dat is een natuurlijke, menselijke reactie.’ Peter aarzelde en vroeg zich af of het woord ‘menselijke’ nadere uitleg behoefde, maar besloot toen dat het inmiddels toch wel duidelijk moest zijn dat hij deze buitenaardse wezens als niet minder menselijk beschouwde dan zichzelf. ‘Maar Jezus was Zich ervan bewust dat het niet tot in alle eeuwigheid voor iedereen overal mogelijk zou zijn Hem te zien en aan te raken zoals het dat voor Thomas was. Daarom zei hij: “Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven.” En dat zijn wij, mijn vriend.’ Het boek van wonderlijke nieuwe dingen

    - Michel Faber


    De literaire voorstelling ‘Dood doet leven’ ontstond vanuit een fascinatie voor de niet-aflatende aantrekkingskracht van kunst en muziek over het christelijke lijden in een vrijwel volledig geseculariseerde en multiculturele wereld. 

    Om te weten te komen wat deze muziek voor een hedendaags publiek kan betekenen verzamelde Behoud de Begeerte zes heel verschillende auteurs die iets te vertellen hebben over de betekenis van pijn en de passie die daaraan ten grondslag ligt. Dood, rouw, ziekte en zingeving krijgen een plek in de voorstelling, maar ook het theatrale en spectaculaire karakter van al dat lijden wordt ontleed.

    Fikry El Azzouzi schreef voor de gelegenheid namelijk een tekst over zijn gedroomde heldhaftige dood: sterven op een podium. Hij verkeert in het goede gezelschap van Anna Enquist, Michel Faber (ov), Salma Nachi en Jeroen Olyslaegers. Een productie van Behoud de Begeerte en Muziekcentrum De Bijloke

  • za 12 februari

    Faurés Requiem

    Symfonieorkest Vlaanderen & Kristiina Poska
    Kristiina Poska’s landgenoten van het Estonian Philharmonic Chamber Choir pakken wereldwijd uit met muziek van Estse componisten zoals Arvo Pärt. Pärt verklankte Adams weeklacht om het verloren paradijs met bittere ondertonen en donderende akkoorden. Na zoveel wroeging klinkt Faurés ‘Requiem’ bijna als een zucht van verlichting. Zeker met de engelenstem van Hana Blažíková en de milde bariton van Roderick Williams. Faurés milde klanken evoceren geen einde, maar een nieuw begin: een reis in de richting van het eeuwige leven.

    Programma

    Arvo Pärt
    Silouans Song
    Adam's Lament

    Gabriel Fauré
    Requiem in d, opus 48
    Spiritueel concert met topzangers Hana Blažíková en Roderick Williams
  • vr 25 maart

    De Goldbergvariaties

    Jean Rondeau
    Met Jean Rondeau is het altijd barock-’n-roll. De klavecinist met de golvende manen betreedt ditmaal het heilige der heiligen met een van de meest iconische werken van Bach. Die plaatste met de ‘Goldbergvariaties’ de kroon op zijn onvolprezen ‘Clavier-Übung’. In de handen van de jonge Fransman met de gouden vingers worden dertig verschillende versies van hetzelfde thema het spannendste wat je dit seizoen aan barok te verorberen krijgt.

    Programma

    Johann Sebastian Bach
    Goldbergvariaties, BWV 988
    Muziek zonder houdbaarheidsdatum door de spannendste toetsenist van nu
  • za 16 april

    Betoverende notenpracht

    Seong-Jin Cho
    Een showman is hij niet, een schoonheidsvorser des te meer. Sinds zijn overwinning op het laatste Chopin Concours laat de jonge Zuid-Koreaan Seong-Jin Cho horen een waardig opvolger te zijn van de klasbakken Maurizio Pollini, Martha Argerich of Krystian Zimerman. Met zijn verfrissende notenpracht ontroert hij concertzalen wereldwijd. Voor zijn (uitgestelde) debuut in De Bijloke presenteert hij een truc van formaat. De mistige, in mysterieuze klankensluiers gehulde sonate van Leoš Janáček koppelt hij aan Ravels half sprookjesachtige, half macabere cyclus ‘Gaspard de la nuit’. Met de vier halsbrekende scherzo’s van Chopin erbij laat dit toverachtig fraaie toetsenfeest geen liefhebber onberoerd.

    Programma

    Leoš Janáček
    Pianosonate, '1.X.1905'

    Maurice Ravel
    Gaspard de la Nuit

    Frédéric Chopin
    4 Scherzo's
  • vr 6 mei

    Spektakel op 176 toetsen

    Martha Argerich, Polina Leschenko & Antwerp Symphony Orchestra
    Een poetryslam tussen twee rasvertellers: met Martha ‘de vulkaan’ Argerich en Polina Leschenko wordt dit een gala-avond voor klavierfans. Collega-grande dame Elim Chan zwaait de baton voor Antwerp Symphony Orchestra in een Frans delicatessemenu: Poulencs pittige ‘Dubbelconcerto’ en snedige ‘Sinfonietta’, de tweede suite uit het exquise ballet ‘Daphnis et Chloé’ van Maurice Ravel en het breekbare ‘D’un soir triste’ van Lili Boulanger. En daarmee catert dit concert voor elk palet.

    Programma

    Lili Boulanger
    D'un soir triste

    Francis Poulenc
    Dubbelconcerto voor 2 piano's in d
    Sinfonietta

    Maurice Ravel
    Daphnis et Chloé (suite nr. 2)
    Martha Argerich en Polina Leschenko vormen een droomduo in deze vedetteparade van Franse orkestmuziek
  • za 14 mei

    SUD

    Marco Beasley
    De Ligurische Zee, de Tyrreense Zee, de Ionische zee, de Adriatische Zee. Alle omsluiten ze het centrum van het Middellandse Zeegebied, het lange, prachtige land dat zo smal is dat het haast een eiland lijkt: Italië. Van Ventimiglia tot Trieste strekt zich een indrukwekkende kustlijn uit vol wonderlijke plekken en buitengewone mensen, eeuwenoude legendes en historische plaatsen. De oraal overgeleverde tradities, rituelen, verhalen en verzen van de Italiaanse kustlijn vormen de basis van SUD, waarin Marco Beasley de luisteraar meeneemt in zijn passie voor poëzie en natuur. Samen met zijn musici nodigt Beasley uit tot heerlijk wegdromen. Fluistermooie melodieën, subtiele begeleidingen, authentieke instrumenten en pure dans vallen samen tot een unieke concertervaring.

Kamermuziekfestival

Met curator Anneleen Lenaerts

Na drie succesvolle Weense edities slaat het kamermuziekfestival Big Little Music de vleugels uit. Vanaf nu houdt curator Anneleen Lenaerts elke editie halt in een andere fascinerende muziekstad. In februari brengt ze de creatieve veelzijdigheid van Praag naar De Bijloke, met de glorieuze prachtmelodieën van Dvorák, Smetana en andere Tsjechische topcomponisten. 

  • vr 4 februari
    Big Little Music

    Tussen rampspoed en triomf

    Pavel Haas Quartet
    Van Moravië over Wenen tot Hollywood: het leven van Erich Wolfgang Korngold was een rollercoaster die over duizelingwekkende hoogten en diepe ravijnen voerde. Pavel Haas Quartet haakt zijn cinemateske ‘Derde strijkkwartet’ aan werk van een Tsjechisch monstre sacré en zijn schoonzoon: Antonín Dvořák, die in het zonnige ‘Kwartet in G’ zijn hervonden vaderland bejubelt, en Josef Suk, wiens meditatie op een oud volkslied uitgroeide tot de strijdkreet van een natie.

    Programma

    Josef Suk
    Meditatie op het oude Tsjechische koraal Sint Wenceslas, opus 35

    Erich Wolfgang Korngold
    Strijkkwartet nr.3 in D, opus 34

    Antonín Dvořák
    Strijkkwartet nr. 13 in G, opus 106
    Een halve eeuw kamermuziek vol emoties in technicolor
  • za 5 februari
    Big Little Music

    Weldaad en weemoed

    Trio Image
    Bestaat er een muzikaal oeuvre dat genereuzer en liefdevoller is dan dat van Antonín Dvořák? Iedere noot die deze componist op papier zette, lijkt smoorverliefd op de volgende. De leesrichting van zijn muziek is dan ook steeds vooruit, vol overtuiging en bekoring. Het jonge, razend getalenteerde Trio Image legt zijn laatste, meest aanlokkelijke pianotrio op de pupiter. Dvořáks weldadige melodieën en sprankelende dansritmes worden afgelost met de jazzy, zigeunerachtige spitsvondigheden van Schulhoff. Het emotioneel diepgravende pianotrio van Bedřich Smetana, waarmee deze de dood van zijn vierjarige dochtertje verwerkte, maakt van deze Tsjechische kamermuziekavond een echte luisterhappening.

    Programma

    Antonín Dvořák
    Pianotrio nr. 4 in e, opus 90, 'Dumky'

    Erwin Schulhoff
    Duo voor viool & cello

    Bedřich Smetana
    Pianotrio in g, opus 15
  • zo 6 februari
    Big Little Music

    Zinderende liaison

    Anneleen Lenaerts & Nicolas Altstaedt
    ‘Samen muziek maken is intiemer dan het leven delen’, aldus de Frans-Duitse cellist Nicolas Altstaedt. ‘Muziek is de subtielste en meest diverse taal die er bestaat, als je daar met iemand induikt en samen ontdekt wat voor wereld er schuilgaat achter de noten, graaf je heel diep.’ Dat belooft voor zijn recital met harpiste en Big Little Music-curator Anneleen Lenaerts. Welke muziek zij precies op de pupiter van deze Tsjechische editie zullen leggen, is nog niet zeker. Maar dat je een ochtendconcert vol joyeuze noten en zinderend samenspel kunt verwachten, des te meer.

    Programma

    Instrumentale muziek en arrangementen van Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bedřich Smetana en anderen
  • zo 6 februari
    Big Little Music

    Zigeunermelodieën om te koesteren

    Pavol Breslik & Amir Katz
    Toen de eminente criticus Eduard Hanslick hem in 1882 aanraadde om ‘op z’n minst toch ook eens Duitse gedichten op muziek te zetten’, sloeg Antonín Dvořák dat advies in de wind. Door haast exclusief te kiezen voor de Tsjechische taal staan zijn liederen niet zo vaak op het programma als dat zou mogen. Tenor Pavol Breslik daarentegen drukt deze muzikale parels aan de borst. Met Dvořáks meesterlijke cyclus ‘Zigeunermelodieën’ presenteert hij het absolute hoogtepunt uit de Boheemse romantische liedkunst. Inventieve begeleidingen, prachtige poëzie, melodische inventiviteit en fantasierijke tussenspelen maken deze bundel tot een juweel. Samen met toetsenpartner Amir Katz laat hij de thema’s die Dvořák aanstipt, uitdijen in liederen van Schubert, Liszt en de vergeten Slovaakse liedcomponist Schneider-Trnavský.

    Programma

    Liederen van Antonín Dvořák, Franz Schubert, Franz Liszt & Mikuláš Schneider-Trnavský

360° Berio

Onze reeks 360° Berio zet de spot op de Italiaan Luciano Berio (1925­ 2003), dé postmodernist bij uitstek. Zijn muziek knipoogt evengoed naar grote componisten van alle tijden als naar volkse deuntjes van overal.


Zijn werken citeren evengoed James Joyce als Martin Luther King. En zijn invloed reikt van elektronische pioniers tot The Beatles. 

  • vr 19 november

    Altra voce

    Lore Binon & SPECTRA
    Voorzichtig plukken en verzamelen, nauwgezet schikken en herschikken, betekenisvol citeren en becommentariëren: zo zag Luciano Berio componeren. In ‘Naturale’ doorkruist de rauwe stem van een Siciliaanse volkszanger de gepolijste volksliedjes van de altviool. Een virtueel liefdesduet uit zijn opera ‘Cronaca del luogo’ krijgt een totaal nieuwe context in ‘Altra voce’ voor stem, fluit en live electronica. Dooreen gehaspelde tekstfragmenten zoeken aarzelend hun weg naar begrijpelijke orde in het eerbetoon ‘O (Martin Luther) King’. Berio kleurde eigen en andermans werk - van Monteverdi tot de Beatles - verfrissend in met zijn persoonlijke toets. Net zo gaan zes internationale componisten bij wijze van hulde aan de slag met zijn ‘Six encores’ voor piano solo.

    Programma

    Luciano Berio
    Lied (voor klarinet)
    Naturale
    Altra voce
    O King
    Les mots sont allés... (recitativo)

    Encore six encores: zes nieuwe composities, commentaren op het werk van Berio
    Met sopraan Lore Binon en Tempo Reale, de electronicastudio die Berio oprichtte
  • ma 29 november

    Omaggio a Berio

    Filip Rathé & Maarten Quanten

    ‘Muziek is alles waarnaar je luistert in de veronderstelling dat je muziek aan het beluisteren bent.’ Toen de Italiaanse componist Luciano Berio een uitweg zocht uit de crisis van de moderne muziek, vond hij een onvergelijkbaar muzikanteske taal uit. Wanneer het aankomt op het voorgoochelen van indrukken en impressies is Berio een niet te kloppen grootmeester. Dirigent Filip Rathé en musicoloog Maarten Quanten houden het oeuvre van deze klankentovenaar tegen het licht van de geschiedenis.

  • za 12 maart

    Twice Upon...

    I SOLISTI

    Luciano Berio citeerde niet alleen andermans deuntjes, hij herwerkte ook al eens zijn eigen composities. De razende, virtuoze partituur die hij eerder voor solopiano schreef, vormt in ‘Points on a Curve to Find’ de ruggengraat waaraan andere instrumenten zich vasthechten en kleur geven. En laat die kleurenrijkdom net de specialiteit zijn van de bejubelde Vlaamse Annelies Van Parys, die speciaal voor dit programma nieuw werk schrijft. Kers op de taart wordt ‘Twice Upon…’, dat de meester zelve schreef voor schoolkinderen geleid door professionele muzikanten. I SOLISTI en De Veerman gaan aan de slag met vier Gentse klassen. Als dat geen unieke avond wordt!

    Programma

    Luciano Berio
    Twice Upon...
    Points on the Curve to Find

    Annelies Van Parys
    Titel NTB

    Bijzonder concert met musicerende schoolkinderen en nieuw werk van Annelies Van Parys

  • vr 27 mei

    Sinfonia

    Antwerp Symphony Orchestra & Martyn Brabbins
    De baanbrekende maar zelden uitgevoerde ‘Sinfonia’ van Luciano Berio is een waanzinnige muzikale collage die barst van verwijzingen naar Mahler, Ravel, Debussy en Beethoven. Ons huisensemble HYOID stort zich op de stemmen, gastdirigent Martyn Brabbins leidt Antwerp Symphony Orchestra in goede banen. En de internationaal gelauwerde Annelies Van Parys componeerde een nieuw pianoconcerto voor meesterpianist Jan Michiels, laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd 1991. Dat zijn véél grote namen op één avond. Wees erbij op deze zeldzame gebeurtenis.

    Programma

    Annelies Van Parys
    Pianoconcerto (wereldcreatie)

    Luciano Berio
    Sinfonia
    Baanbrekend maar zelden uitgevoerd werk van Berio naast wereldcreatie van Annelies Van Parys
  • za 25 juni

    A-Ronne

    HYOID voices
    Van muziektheater (Jennifer Walshe) over performance (Benjamin Vandewalle/Maija Hynninen) tot shows die in geen enkel hokje passen (Myriam Van Imschoot): eigenzinnige interpretaties van grote namen zijn het handelsmerk van ons huisensemble HYOID. Met ‘A-Ronne’, een a capella meesterwerk voor acht stemmen, voegen ze daar het ‘theater van het oor’ van Luciano Berio aan toe. Talia Pecker Berio, de weduwe van de grote componist, volgt het creatieproces even nieuwsgierig als wij. En jij kan het unieke eindresultaat zomaar mee beleven.

    Programma

    Theatraal concert op Luciano Berio's 'A-Ronne'
    Ons huisensemble presenteert Berio’s vocale meesterwerk