‘Dit is een kantelmoment’

 

Sopraan Ana Quintans komt 20 jaar International Opera Academy vieren in De Bijloke. Van grote opera’s tot de ‘Mattheuspassie’, van het klassieke lied tot gewaagd hedendaags: de Portugese kan het allemaal. Met dank aan de opleiding die binnenkort haar twintigjarige bestaan viert met een feestelijk galaconcert. ‘Het wordt een uitdagend avontuur.’

Wordt het een uitdaging om fragmenten uit alle Mozart-opera’s op één avond te zingen?

‘Mozart is een balsem voor de stem en de oren. Je kunt jezelf geen pijn doen als je Mozart zingt, ook niet als je de techniek nog niet onder de knie hebt als student. Zijn repertoire is zacht en zalvend, ook al is het uitdagend om te brengen. Met andere woorden: de perfecte componist om twintig jaar muziek, theater en artistieke ontwikkeling te vieren. Maar tegelijk vergt het heel wat verbeelding en vaardigheden van een zangeres of dirigent om in hetzelfde programma te springen van de ene opera en rol naar de andere. Het zal, zowel voor publiek als voor artiesten, een avontuur zijn om het rijke oeuvre van zo’n geniale componist in één avond live te beleven.’

Wat betekent de International Opera Academy voor jou?

‘Zestien jaar geleden bouwde ik er aan mijn podiumpresence, zette ik er mijn artistieke doelen op scherp en ontwikkelde ik er mijn vocale persoonlijkheid. Ik zocht en vond er mijn eigen plaats in een groep collega’s en mentoren, die vaak dichte vrienden werden. Die invloed is niet te onderschatten.’

Voor jonge zangers is de situatie nu helemaal anders, zeker na de pandemie. Hoe zie jij hun toekomst?

‘Onze generatie kon haar vaardigheden en verbeelding voeden met reizen en optredens. Ervaringen delen onderling op het podium of met het publiek: dat is nu een pak moeilijker. Maar dit hoeft geen handicap te zijn voor jonge zangers. Het competitieve van liveconcerten kan ook een struikelblok zijn, en nu krijgen jongeren de kans om in de veiligheid van de International Opera Academy zelfvertrouwen op te bouwen, een artistiek parcours te ontwikkelen en zichzelf de juiste vragen te stellen, die later, op andere podia, een houvast kunnen bieden. Dus de vrijheid om de wereld rond te reizen is beperkt, maar de situatie biedt ook nieuwe kansen. Dit is een opportuniteit om opera anders aan te pakken: inclusiever, minder competitief voor jonge artiesten en meer verbonden met de lokale gemeenschap.’ 

Jannah Van Nevel