Seizoen 20 | 21

Dit wordt een droom van een seizoen: binnenkort heeft De Bijloke een state-of-the-art Concertzaal, een nieuwe artistieke visie én nieuwe gezelschappen in residentie. Noem het gerust een nieuw Muziekcentrum.

Door de coronacrisis weten we helaas nog niet hoe we concerten zullen kunnen aanbieden vanaf september. Maar laat ook dat je niet tegenhouden om alvast te dromen en het programma te ontdekken zoals we het gepland hebben. Zodra de coronaregels voor cultuur bekend zijn, werken we het seizoen praktisch uit en vind je de actuele concertlijst in de agenda. Maar voor nu: ontdek, droom en geniet.

Naar het programma 20 | 21

Beste muziekliefhebber,

Een kleine acht eeuwen geleden werd in een drassig gebied aan de rand van de stad Gent een voor die tijd gigantische ziekenzaal opgetrokken. Nu vormt die zaal, na een intensief jaar van renovatie, meer dan ooit het kloppend hart van ons Muziekcentrum. In de tussenliggende tijd is de wereld onherkenbaar veranderd. Via de goed bewaarde en gekoesterde architectuur, beeldende kunst, literatuur en muziek kunnen we gelukkig al kijkend en luisterend, al voelend en belevend een glimp opvangen van die voorbije eeuwen. Vele generaties hebben dat (on)roerend erfgoed ook gebruikt, geleend, bewonderd en aangepast, hebben het kortom in leven gehouden en er nieuwe betekenis aan gegeven. Mocht de dakwerker die halfweg de 13e eeuw de unieke eikenhouten overkapping van de ziekenzaal hielp bouwen vandaag terugkomen, hij zou geen idee hebben van wat zich in het gebouw afspeelt. Nauwelijks een noot van het repertoire dat in ‘zijn’ zaal wordt gespeeld, was bij zijn leven al geschreven. Maar zijn ongeëvenaarde vakwerk zou hij moeiteloos herkennen — hij zou er zich misschien over verbazen dat het al die wereldbranden ongeschonden heeft doorstaan.

Mogen werken in en met dit weergaloze erfgoed houdt een verantwoordelijkheid in, maar is tegelijkertijd een enorm voorrecht, dat we graag met u delen. We nodigen u met veel plezier uit om samen te genieten
van zoveel on(t)roerend moois.

Geert Riem
Algemeen directeur

Seizoen 20 | 21 in een notendop

I want my time with you


‘I want my time with you’: die gedachte vat de nieuwe artistieke koers van ons al even nieuwe Muziekcentrum helemaal. Artistiek coördinator Tom Janssens schreef zijn visie in februari argeloos neer. Een paar weken later sloeg het noodlot toe, en nu klinkt die kreet luider en relevanter dan ooit.

'I want my time with you'. Voor wie met de Eurostar het hart van de Britse hoofdstad binnenrijdt, is het een van de eerste zinnen die je te lezen krijgt. Onder de massieve klok van het St Pancras-station blinken de woorden je in suikerspinroze neonletters toe.

'I want my time with you' is een werk van de rebelse kunstenares Tracey Emin. Binnen haar rauwe, vaak onbeschaamd eerlijke oeuvre (denk urinelakens, lichaamsdelen, wodkaflessen) is het een opvallend soft, ja zelfs romantisch kunstwerk. Het lijkt wel aangebracht opdat je er met een grote bos rozen onder kan gaan staan, wachtend op een langverwachte geliefde uit verre streken. Niet toevallig is het een populaire trekker voor Valentijnselfies en huwelijksaanzoeken.

Persoonlijk lees ik er de welkomstgroet in van een stad aan haar bezoekers. Alsof het hectische Londen de reiziger toelacht, sust en geruststelt: het is oké om hier te zijn, verdwaal maar, ik ben blij dat je hier bent. Het werk van Emin doet me dan ook steeds opnieuw denken aan mevrouw Dalloway, die in de roman van Virginia Woolf op een mooie zomerochtend de immensiteit van Londen binnenstapt. 

Er kleeft iets onmiskenbaar muzikaals aan de verrukte manier waarop mevrouw Dalloway zich verliest in de levendige drukte, die ‘als de polsslag van een volmaakt hart’ door de straten slaat. Wandelen in een stad, of liever nog: de weg kwijt raken in een wirwar van indrukken, laat zich goed vergelijken met naar muziek luisteren. Wie met overgave een muziekstuk binnenstapt, is overgeleverd aan een voortdurende dialoog met de geluiden, klanken en noten die langs je heen glijden. De weg die je aflegt tussen begin en einde, de slingerbeweging van gevoelens en gedachten tussen aanvangsnoot en slotmaat: die bepaal je zelf.

Muzikale dwaalwegen

'I want my time with you'. De tijd die je doorbrengt met het luisteren naar live muziek, is een kostbaar goed. Vanuit die gedachte presenteren we het eerste seizoen van het vernieuwde Muziekcentrum De Bijloke. De verbouwingswerken van het voorbije seizoen hebben gezorgd voor een concertzaal met optimale akoestiek, betere zichtlijnen en maximaal zitcomfort, waardoor we onze luisteraars kunnen ontvangen in een architecturaal uniek kader: eeuwenoud en spiksplinternieuw tegelijk. Binnen dat kader is een veelvoud aan muzikale verhalen, vertakkingen, kruisingen en dwaalwegen uitgezet. 

Zo geven we vanaf volgend seizoen speel- en creatieruimte aan drie ensembles in residentie. Ons huisorkest Symfonieorkest Vlaanderen knoopt onder leiding van chef-dirigent Kristiina Poska mijlpalen uit het symfonische repertoire aan verrassend en ook nieuw werk. Met GRAINDELAVOIX halen we een internationaal opzienbarend oudemuziekensemble in huis: hun originele kijk op polyfonie en oude kunst belooft nu al grensverleggende tonen aan te slaan. Binnen het aanbod nieuwe muziek ondersteunen we het beloftevolle, multidisciplinaire zangersensemble HYOID. 

Trouwe bezoekers zullen opmerken dat sommige concertseries inhoudelijk hertekend werden, maar ook dat het aanbod flink verrijkt werd. In de concertserie Hemelse Stemmen verwelkomen we voortaan vocale topensembles in muziek van middeleeuwen tot Arvo Pärt. Klavierliefhebbers kunnen hun hart ophalen aan de reeks Piano, en op onze Zondagmatinees kun je voortaan genieten van de mooiste klassiek en vroegromantiek. Binnen het aanbod nieuwe muziek zetten we dit seizoen de focus scherp op Steve Reich en stellen we een reeks voor met muzikale één-op-één-ontmoetingen. Vijf keer ten slotte trakteren we je op een Zalige Zondag: heerlijke, onbezorgde kamermuziek die zich vlot laat combineren met een ontbijt of brunch. 

Sensuele frisheid

En er is meer. Omdat muziek er niet alleen maar is om naar te luisteren, nodigen straffe denkers en enthousiaste sprekers uit tot een Avondje Adorno in ons café. Op het driedaagse festival Zwart Licht taxeren we duistere muziek van Couperin, Debussy of Haas op haar luminositeit. In het kamer- muziekfestival Big Little Music ten slotte zoomen we met curator Anneleen Lenaerts voor de laatste keer in op Wenen, ditmaal met literaire gastoptredens van schrijver Erwin Mortier en filosoof-historicus Philipp Blom. 

Ik wil mijn tijd met jou. In het Nederlands klinkt het wat slapjes, maar in het origineel van Tracey Emin klinkt een dwingender ondertoon: ik verlang mijn tijd met jou. Precies zo, met de sensuele frisheid van een modern lichtsignaal bovenop eeuwenoude architectuur, zou ik de luisteraar willen verleiden om zich te verliezen in ons aanbod. Maar ook: om zich tijdens een concert over te geven aan de muziek en zo — net als mevrouw Dalloway — enkele waarachtige ‘moments of being’ te ondergaan. Ik spreek dan ook namens alle musici, kunstenaars, schrijvers en artiesten die dit seizoen bij ons aan bod komen: wij willen onze tijd met jou. Welkom in De Bijloke.

Tom Janssens
Artistiek coördinator

Naar het programma 20 | 21

In residentie

Symfonieorkest Vlaanderen
Wouter Maeckelberghe
Symfonieorkest Vlaanderen

Een huisorkest om trots op te zijn: dat is Symfonieorkest Vlaanderen. Al 60 jaar maakt het het mooie weer binnen ons culturele landschap. De sterkte van dit orkest? Ambitieuze projecten, eigentijdse vertolkingen, intensieve samenwerkingen, originele programma’s en vooral: enthousiaste, gedreven musici. Onder leiding van chef-dirigent Kristiina Poska is Symfonieorkest Vlaanderen klaar voor een nieuw hoofdstuk in zijn succesverhaal. In 1960 werd in Brugge de basis gelegd voor een nieuw, Vlaams symfonieorkest. Zestig jaar later is Symfonieorkest Vlaanderen fitter dan ooit tevoren. In al die jaren kon het rekenen op een trouw publiek en groeide het uit tot een toonaangevende speler in het concertaanbod.

Onder intendant Frederik Styns weerspiegelt het orkest de tijdsgeest en combineert het een sterke regionale verankering en maatschappelijke relevante projecten met professionele perfectie en internationale ambities. Alles vanuit traditie, vernieuwing, passie en speelvreugde. Met de verhuizing van Brugge naar Gent vond Symfonieorkest Vlaanderen in 2017 een thuishaven in Muziekcentrum De Bijloke. Onder het magistrale plafond van onze concertzaal koerst ons huisorkest onder leiding van chef-dirigent Kristiina Poska door de mooiste orkestmuziek van gisteren tot vandaag.

Ontdek de concertserie 'Symfonieorkest Vlaanderen' >

GRAINDELAVOIX
Koen Broos
GRAINDELAVOIX

Met gruis in de keel en een korrel op de stem: GRAINDELAVOIX is een ensemble you love to hate. Onder leiding van antropoloog en etnomusicoloog Björn Schmelzer ontwikkelde het een talent voor uitvoeringen met visie, durf en panache, waarin steeds opnieuw onder de huid van de klank gekropen wordt.

Heiligschennis of toekomstmuziek? Wie zijn oren spitst en luistert naar wat Björn Schmelzer en zijn ploeg te vertellen hebben, kan niet anders dan ademloos luisteren naar hun ruwe talent. GRAINDELAVOIX benadert oude muziek dan ook niet met neutraal ontzag, maar met lijfelijke geestdrift en intellectuele hartstocht. Dankzij de baanbrekende manier waarop Björn Schmelzer oude repertoires en vastgeroeste denkbeelden openwrikt en tegen het licht van onze tijd houdt, groeide GRAINDELAVOIX uit tot een van de meest opwindende formaties binnen de internationale oudemuzieksector. Als ensemble in residentie
van Muziekcentrum De Bijloke zal het de luisteraar meevoeren op een wonderlijke maar ook verrassende reis langs de lijnen van het verleden.

Ontdek de geplande concerten van GRAINDELAVOIX >

HYOID
Graham Hardy
HYOID

Wie kent zijn tongbeen? Dat halfronde botje boven aan het strottenhoofd helpt de tong bij spreken en articuleren, maar is ook essentieel voor slikken en andere tongbewegingen. Zoals zingen bijvoorbeeld. Bovendien is het het enige botje in ons lichaam zonder verbinding met andere beenderen. Vrij zwevend dus, net als inspiratie. 

HYOID (spreek uit: haa-jio-wid) is het Engelse woord voor tongbeen én de naam van een Brusselse groep vocale solisten, gespecialiseerd in nieuwe muziek. Klassieke zangkunst verweven ze moeiteloos met bijzondere technieken, waardoor elk van hun concerten een zinnenprikkelende belevenis wordt. A capella of in combinatie met instrumenten of electronics: deze unieke zangersgroep deinst er niet voor terug om traditionele concertformats in vraag te stellen en muzieknoten aan te lengen met een verfrissende scheut choreografie of theatraliteit. Ondanks zijn piepjonge leeftijd kan HYOID nu al terugblikken op samenwerkingen met het kruim van de hedendaagse muziekscene. Klinkende namen als Johannes Kreidler, Jennifer Walshe of Bernhard Lang componeerden nieuw werk voor hen en internationale topfestivals weten hen te vinden. Vanaf dit seizoen krijgt HYOID in Muziekcentrum De Bijloke slagkracht voor zijn artistieke verhaal. 

Ontdek de geplande concerten van HYOID >

Naar het programma 20 | 21