De keuze van... Petra De Sutter

Elke drie maanden laten we een bekende figuur zijn of haar licht schijnen over komende programmatie in Muziekcentrum De Bijloke. Deze keer was het de beurt aan Petra De Sutter.

Petra De Sutter is hoogleraar in de gynaecologe aan de Universiteit Gent, hoofd van de afdeling Reproductieve Geneeskunde van het Universitair Ziekenhuis Gent, Europarlementslid én sinds jaar en dag liefhebber van klassieke muziek. Zelf speelt ze fluit en cello en is gek van de suites van Bach. Muziek laat haar toe om te ontsnappen uit de drukte van haar werk en om even de waan van de dag te overstijgen. Daarom bezoekt ze ook vaak concerten en is De Bijloke voor haar een vaste stek . Zelfs tijdens deze verbouwingsperiode waarin we vaak op verplaatsing spelen .

Hieronder lees je over haar favorieten voor komende maanden.

“Toen ik achttien was zwierf ik al rond door de zalen van de oude Bijloke, waar toen nog een aantal laboratoria van de universitaire faculteit geneeskunde waren ondergebracht. Ik werkte er tijdens mijn studentenjaren als vrijwilliger. De Bijloke was dus toen al bekend terrein voor mij en het is altijd weer een plezier om naar concerten te komen in de imposante, historische ziekenzaal, vandaag de concertzaal. Tijdens de renovatiewerken vinden de concerten her en der in de stad plaats, maar dat zal alvast mijn pret niet bederven.                                              

Voor 20 december is mijn zitje alvast gereserveerd in de mooie Gentse Sint-Pieterskerk. Op het programma: Collegium Vocale  Gent, dat onder leiding van  Christoph Prégardien Bachs Weihnachtsoratorium opvoert. Ik hou enorm van Bach: van de ingetogenheid, de perfectie en de ogenschijnlijke eenvoud. Zijn cantates behoren tot mijn topfavorieten waar ik me dan ook eindeloos in kan verliezen. Maar met de kerstdagen mag het iets uitbundiger, met wat meer trompetten en pauken. Ik kijk uit naar wat zeker een onvergetelijke avond wordt!

Maar er is natuurlijk meer dan Bach. In het programma valt mijn oog ook op het theatraal liedrecital over de laatste dagen van Mata Hari. Een vrouw die altijd al tot mijn verbeelding heeft gesproken. We kennen haar als de exotische danseres en femme fatale. Werd ze het slachtoffer van haar talenten en is ze onschuldig geëxecuteerd? Of was er meer aan de hand? Wie weet komen we het wel te weten op 4 december. Het wordt alvast een fijne avond, zeker met Josse De Pauw als verteller. 

Op 16 januari betreedt het schitterende barokensemble Concerto de’ Cavalieri het podium, dit onder leiding van Marcello Di Lisa. Een ensemble dat ik altijd al eens aan het werk wou zien. Dé uitgelezen kans dus. Zeker met zo’n programma: met werken van onder andere Vivaldi en Scarlatti.

Een goede week later valt de negende symfonie van Mahler (1909) me uiteraard op. Wat een werk! Volgens sommigen Mahlers indrukwekkendste opus, in elk geval was het zijn symfonisch afscheid en ook dat van een periode in de geschiedenis. De wereld zou kort nadien nooit meer dezelfde zijn. Het lijkt wel alsof Mahler aanvoelde wat er zou komen.

En om af te sluiten, een streling voor het oor, een lust voor het oog, en balsem voor de ziel: Le Poème Harmonique o.l.v. Vincent Dumestre, die met “Aux cours du monde” de tijd van Lodewijk XIV doen herleven. Al vele jaren volg ik hen op de voet en ik probeer geen opvoering te missen. Ze zijn vaste gasten in Muziekcentrum De Bijloke, en zorgen steeds voor schitterend spektakel!”