De keuze van... Sander De Keere

Elke drie maanden laten we een bekende figuur zijn of haar licht schijnen over komende programmatie in Muziekcentrum De Bijloke. Deze keer was het de beurt aan Klara-presentator Sander De Keere. 

Sander is niet alleen radiopresentator maar maakt eveneens video’s over klassieke muziek (kanaal ‘Iedereen Klassiek’ op YouTube). Bovendien neemt hij regelmatig zelf wel eens een instrument vast. Een echte veeldoener dus, maar de gemeenschappelijke deler is duidelijk een grenzeloze liefde voor (klassieke) muziek. 

Hier leest u zijn highlights voor de komende maanden!


Sander: "De tuinen van De Bijloke zijn voor mij een heerlijke plek om tot rust te komen. Ze bezitten iets magisch, omdat ze doorheen het jaar zo vaak van gedaante veranderen. Zo is er in augustus De Bijloke Zomerbar. De gezelligheid van houten klapstoelen, een open podiumtent, een openluchtcafé: het geeft me een nostalgisch festivalgevoel. En je kan heel dicht bij de muzikanten zitten - leuk als je wil te weten komen hoe muzikanten hun ‘sound’ creëren, zoals bij Mirek Coutigny. De manier van werken van deze Gentenaar interesseert mij: hij doet zoveel mogelijk zelf, van componeren tot producen. Ik vind het fascinerend hoe muzikanten hun opnamestudio gebruiken als instrument. Mirek is een doe-het-zelver die mooi in de categorie van de neoklassieke componisten past. Wat zijn werk ‘neo’ maakt, is de versmelting van akoestische instrumenten met elektronische klanken in een repetitieve cluster. Mirek heeft gevoel voor melodie én voor software. Na zijn concert op 17 augustus, blijf ik nog wat zitten tot 22 augustus, want ik wil John Cage en Bach horen op marimba, met Aya Suzuki. Ik sluit pas af op zondag 1 september, met de broers Ludovic en Florestan Bataillie (Duo Adelfoi).
 

Later in september trekt het barokensemble Concerto Copenhagen mijn aandacht, want bij de componist Karl Aage Rasmussen bestelden zij een nieuwe, hedendaagse versie van de hit van Antonio Vivaldi: De vier seizoen. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Daarom wil ik gaan. Bewerkingen kunnen een schot in de roos zijn, dat heeft Max Richter bewezen in 2012 met zijn ‘Recomposed: The Four Seasons’. Bovendien is de prachtige Sint-Pieterskerk de ideale setting voor deze vioolconcerto’s van deze Venetiaanse (rosse) priester. Het doet je ook beseffen dat heel wat muziek uit die tijd niet in concertzalen werd uitgevoerd, maar in kerken.
 

Kom ik een kerk binnen, dan heb ik de neiging om de galm uit te proberen met stemgeluiden. Daarom staan ook Joey Baron & Robyn Schulkowsky in mijn agenda. Als muzikant ervaar ik zelf dat een ruimte bepalend is voor de muziek. Wat in me opkomt in de woonkamer of onderweg in de trein is iets helemaal anders dan wat ik spontaan aan de piano begin te spelen in een muziekstudio. Daarom ben ik heel benieuwd hoe Baron met zijn drums en ritmes de ruimte van de Sint-Baafsabdij ervaart. Nog een reden om te gaan: op het programma staat o.a. ‘Drumming’ van Steve Reich.
 

Bij de naam Chopin gaat er voor mij een hele wereld open. In zijn muziek voel ik troost, een heimwee naar Polen, maar ook opluchting om in de piano alles kwijt te kunnen. Wat Chopin niet kon uitdrukken als persoon, speelde hij als muzikant. Voor Chopin zou ik naar Warschau reizen, om zijn hart te gaan begroeten in de Heilig Kruiskerk, of naar Père-Lachaise in Parijs, voor zijn lichaam. Niemand klinkt zoals Chopin, niemand koos zo bewust voor de piano. Dat wil ik nog eens aan den lijve ondervinden op het zondagochtendconcert met pianist Pieter-Jan Koninckx. Op het programma van dit eerste concert uit de reeks Young Masters staat trouwens ook Ravel, mooi meegenomen."
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ontvang ons gratis driemaandelijks magazine 

De rubriek 'De keuze van...' vindt u ook terug in ons gratis driemaandelijks magazine. Wenst u dit te ontvangen? Schrijf u via uw online account in.