Aike was geboeid door Symfonieorkest Vlaanderen, maar vooral door Camille Thomas

Aike Roodenburg observeerde op 24 november Symfonieorkest Vlaanderen, maar toch vooral Camille Thomas. Lees hieronder haar verslag.



Expressie als allesverbindende leidraad

De avond van het Symfonieorkest Vlaanderen – met Karel Stulens’ Expired, Beethovens Tripelconcerto en Schuberts Symfonie no. 9 in C op het programma – wordt gedragen door de expressie en warmte van twee vrouwen. Enerzijds dirigente Kristiina Poska, die met haar heldere doch bescheiden gebaren het orkest laat stralen, anderzijds Camille Thomas: de celliste van het tripelconcerto.

Hoewel het gehele trio (op viool Lorenzo Gatto en op piano Julien Libeer) jong, fris en virtuoos oogt, zijn het de ogen en de glimlach van Camille Thomas die mij helemaal meenemen in het verhaal van Beethoven. Al bij de eerste tutti inzet van de strijkers zijn we allemaal getuige van het genot dat Camille ervaart bij de muziek. Met haar frontale houding (haar stoel is gericht naar het publiek) zijn haar gesloten ogen en subtiele glimlach direct te zien. Ik kan mijn ogen niet afhouden van de elegante en geraffineerde bewegingen die Camille maakt, terwijl ze luistert naar het orkest dat letterlijk in haar rug speelt.

De eerste solistische inzet is aan haar en ik ben verkocht. Het plezier en het “opgaan in muziek”, wat zo vaak gepropagandeerd wordt, is hier geen spel, maar pure realiteit. Het antwoord van het orkest is dan ook fonkelend en passend. Door het contact dat ze legt tussen haar lijnen en die van haar collega’s bereikt ze een dimensie in begrip bij het aanschouwend publiek die menig andere cellist nooit voor mogelijk gehouden zou hebben. Door haar communicatie – met haar medespelers en met ons - wordt de muziek, voor ons, als het ware meer leesbaar.

Dat dirigente Kristiina Poska zich daarbij dermate bescheiden en kalm opstelt is juist een ongelooflijke toevoeging, die ik niet eerder in het professionele orkestlandschap gezien heb. De non-verbale communicatie van de twee vrouwen veroorzaakt een glanzende verbinding tussen het solistentrio en het orkest. Zo vallen vorm en inhoud samen en staan oog en oor in een heerlijk harmonische balans.

Privacy en Cookies

Deze website gebruikt cookies. U kan dit uitschakelen in uw browser, maar bepaalde delen van de website zullen niet langer werken. Muziekcentrum De Bijloke verwerkt en gebruikt persoonsgegevens bij ticketaankopen.

Alle info in onze privacyverklaring sluiten