Speeltijd

Vr 1 dec 2017 ⋅ 20:00
Concertzaal

Prijzen

€ 20,00
KaartsoortPrijs
Normaal € 20,00
65+ € 18,00
ABO -10% € 18,00
ABO -20% € 16,00
hedendaags

onderdeel van:

Ear to the Ground

COSMIC PULSES
Tweedaagse hommage aan Stockhausen

Uitvoerders
Thomas Moore, trombone | Miquel Bernat, Tom De Cock, slagwerk | Jean-Luc Plouvier, piano en synthesizer (Yamaha DX7) | Jean-Luc Fafchamps (Refrain) | François Deppe, cello, ring modulator | Michael Schmid, dwarsfluit | Jerome Noetinger, synthesizer (Revox) | Gerrit Nulens, slagwerk, elektronica | Adrien Lambinet, trombone | Maarten Stragier , elektrische gitaar | Andrea Mancianti, assistent klankregie | Klaas Verpoest, video en licht | Patrick Delges, klankregie

Programma

Karlheinz Stockhausen | Kontakte | Refrain | Zyklus| Mikrophonie I| Oktophonie | Signale zur Invasion | Für Kommende Zeiten | Cosmic Pulses| ….
Andrea Mancianti | Autophagy II - Mikrophobie

Dropping a microphone into deepest space. Hommage à Stockhausen.
“Also I would probably play Public Enemy and Stockhausen remixes to entertain the republicans.“ (Moby op Instagram nadat hij gevraagd werd voor een dj-set op een viering van de inauguratie van Donald Trump.)
Karlheinz Stockhausen was een radicaal, uiterst belangrijk maar ook controversieel vernieuwer. We twijfelen er zelfs niet aan hem een van de belangrijkste muzikale geesten van de voorbije eeuw te noemen. Vooral zijn elektronische muziek inspireerde verschillende generaties muziekmakers, tot ver buiten de grenzen van de zogenaamde kunstmuziek. Hij brak oren en blikken open. Zijn muziek was uiterst complex en ongehoord, maar in al zijn abstractie ook zinnelijk en aangrijpend. John Lennon en Paul Mccartney waren fans van het eerste uur (luister nog eens naar Revolution #9), de jonge Björk schreef hem brieven maar ook bovengenoemde Moby lijkt het subversieve artistieke karakter van de Duitse klanktovenaar te kunnen smaken.

Naast verafgood werd de componist verguisd en dat niet enkel vanwege zijn compromisloze werk. Vlak na 9/11 haalde hij de wereldpers met de gretig fout geïnterpreteerde quote waarin hij de vernietiging van de Twin Towers “the greatest work of art imaginable for the whole cosmos” noemde. Die uitspraak kaderde ongetwijfeld in Stockhausens persoonlijke metafysica waarin ook de chaos-brengende Luzifer grote kunst kon voortbrengen. De wereld had geen boodschap aan Kunst jenseits von Gut und Böse, noch aan componerende demonen. Het viel in die dagen moeilijk te begrijpen dat de componist iets grote kunst kon noemen en het tegelijk moreel volkomen afkeuren. En toch deed hij het.
Stockhausen stierf op 5 december 2007. Bijna een decennium later vieren we in De Bijloke zijn muziek met een stevige tweedaagse. Ictus Ensemble en Centre Henri Pousseur voeren enkele vroege cultwerken uit zoals Kontakte, Refrain, Zyklus en Mikrophonie I. Videokunstenaar Klaas Verpoest en trombonist Thomas Moore creëren een nieuwe immersieve concertinstallatie rond het legendarische Oktophonie en Signale zur Invasion. Cosmic Pulses is dan weer zijn allerlaatste elektronische compositie en een ronduit duizelingwekkende klankbelevenis. Bijna een halve eeuw eerder had Stockhausen nog geknutseld met roterende luidsprekers om bewegende klankzwermen te simuleren (inderdaad, Stockhausen was ook een pionier van de surround sound). In zijn laatste levensjaar had hij echter de nieuwste computertechnieken ter beschikking. Vierentwintig pulsstromen, afkomstig uit tientallen luidsprekers razen aan verschillende, fysiek-desoriënterende snelheden rond het publiek. Critici spraken van een ‘Copernican Asylum’, ‘violent spasms of space’, ‘a mighty beast woken from slumber’,’ ‘… both poetically beautiful and utterly terrifying’. ‘… as if Stockhausen had dropped a microphone into deepest space.

Kalender

December 2017
ma di wo do vr za zo
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.